CONTENT XL-POTLOOD #77: Saskia Schlaghecke - ZiP Partners

Amersfoort, woensdag 15 maart 2023

Elke week komt het XL-Content-potlood in handen van een lokale ondernemer. Degene die de bijdrage schrijft geeft het potlood door aan de volgende collega-Contenter van wie hij of zij denkt dat diegene een bijzondere bijdrage kan leveren, inspiratie geeft of juist iemand die wel eens de spotlight verdiend. Deze week is ons potlood terecht gekomen bij Saskia Schlaghecke van ZiP Partners.

Pas geleden vroeg Content me wat ik nu zo leuk aan ondernemen vind. Mijn antwoord? Ik heb er plezier in om mijzelf te blijven ontwikkelen, nieuwe activiteiten te ondernemen, maar ook steeds meer om datgene te doen wat goed bij mij past. En wat dat dan is? Op dit moment lees ik bijvoorbeeld een heel inspirerend boek over ‘flow’. Werk je in een flow; dan gaat het werk bijna moeiteloos. Dit is heel anders dan toen ik in 2000 mijn carrière begon bij een advocatenkantoor.

Advocaten denken 'blauw'; ze werken en denken in structuren. Oordelen over recht en onrecht, kiezen partij en verdedigen een standpunt.

Inmiddels heb ik – zonder mijzelf zweverig te noemen – een beweging gemaakt naar het kunnen observeren en om zonder oordeel me proberen te verwonderen. Ook stel ik veel vragen en vraag ik door om het te kunnen begrijpen en me te kunnen afstemmen op de ander. Intuïtief aanvoelen als er iets wringt. En precies dat heeft me zoveel jaren gekost, meer durven te vertrouwen op mijn intuïtie. 

Dit maakt me veel meer een facilitator. Klanten helpen om, in de situatie waarin ze zich bevinden, er achter te komen wat voor hen passend is, in plaats van hen alleen maar vertellen wat ik van de situatie vind. Geen nadruk leggen op juridische componenten of het juridisch gelijk hebben, maar echt onderzoeken wat de onderliggende belangen en wensen nu daadwerkelijk zijn. Dit speelt bij alle dienstverleningen van ZiP Partners een grote rol.

Bij conflictoplossing is het de kunst om er achter te komen wat het daadwerkelijke probleem is. Het blijkt regelmatig wat anders te zijn dan het in het begin lijkt. De argumenten zijn vaak een uiting van – een dieperliggende – ontevredenheid. Hiermee kan de oplossing dus ook echt heel anders zijn dan verwacht. Wat is een oplossing waar klanten blij mee zijn en wat is nu een zo goed mogelijke oplossing voor iedereen aan tafel? Samen zoeken we naar de onderliggende belangen en bekijken we welke belemmeringen weggenomen moeten worden. Wat ik zo mooi vind aan dit werk, is dat de klanten zelf in de hand hebben welke oplossing ze kiezen, en dat kan net zo goed een niet-juridische oplossing zijn. En mijn mening? Die doet er helemaal niet toe. Het is echt aan hen …

Bij organisatieontwikkeltrajecten of reorganisaties ligt het net even anders. Wat wil de klant nu eigenlijk écht met de organisatie of met het het team bereiken? Welk doel wordt er met een verandering gediend? Hoe kun je bij deze verandering komen zonder afbreuk te doen aan de belangen van anderen? Als bijvoorbeeld een heel team of een medewerker in een team niet goed functioneert, wat is er dan écht aan de hand? Patronen en dynamiek spelen regelmatig een rol.

Dus, wat ik het liefste doe? Faciliteren dat mensen er achter komen wat er écht speelt en wat ze willen. Een combinatie van goede vragen stellen en het inzetten van je gevoel en intuïtie. Vanuit daar wordt dan altijd wel een passende oplossing gevonden. En natuurlijk ga je die dan rationeel toetsen en zakelijk uitvoeren.

Ik begon dit artikel met het woord ‘flow’. Wanneer je werkt op een manier die bij je past, gaat het als het ware vanzelf. Natuurlijk moet ik ook af en toe hard werken, maar ik ervaar niet meer de stress van vroeger. Deze manier van werken past precies bij wie ik nu ben en dat vind ik heerlijk! Dit gun ik ieder ander. Jou als lezer, maar ook mijn klanten. Ik streef er naar dat ze tijdens, en na een traject, ook wat meer moeiteloosheid mogen ervaren.

Laatst kreeg ik een supermooi compliment tijdens een conflict bemiddelingsgesprek. Eén van de klanten zei dat ze niet meer goed begreep waarom ze mij eigenlijk nog nodig hadden om een goed gesprek met elkaar te voeren. Tijdens het gesprek ging het allemaal zó moeiteloos, vond zij!

Kijk, en daar doe ik het voor. Dit geeft goede energie!

Nieuws

CONTENT XL-POTLOOD #77: Saskia Schlaghecke - ZiP Partners

Zakelijke Dienstverlening