Welkom Alberts Eten en Drinken!

Amersfoort, maandag 20 maart 2023

In het centrum van Amersfoort – midden op de Hof – mag en kan je Alberts Eten en Drinken niet zomaar voorbij lopen. Ondernemers Wouter te Loo (41) en Jeroen de Greeff (47) hebben in de afgelopen 8,5 jaar van het prachtige monumentale hoekpand een héérlijke plek gemaakt. Een plek waar menig Amersfoorter al eens heeft genoten op het zonnige terras of van de heerlijke kaart. Liefst zeven dagen per week kun je hier – zowel zakelijk als privé – terecht. Leuk detail: het pand is het oude woonhuis van de familie Alberts, en je dineert onder toeziend oog van de heer Alberts zelf. ‘Het logo is onze interpretatie van het gezicht van de markante heer Alberts.’

Beste Jeroen en Wouter, welkom bij Content! Allereerst: hoe is het met Alberts?  
Jeroen: ‘Dankjewel! Met Alberts gaat het vanaf de opening erg goed. Maar na de corona crisis kwam de crisis op de arbeidsmarkt waardoor we op sommige momenten onze capaciteit moesten beperken in 2022. We hebben ons andere restaurant Jackie Brown – hier ook op de Hof – verkocht, en daarnaast meer focus op ons HR management gelegd.  Daardoor kunnen we weer ‘volle bak’ draaien met Alberts.’

Waar komt de naam Alberts vandaan? 
Jeroen: ‘De naam verwijst naar het pand wat 50 jaar lang het woonhuis was van de familie Alberts. Het logo - de man met baard en zonnebril - is onze interpretatie van het markante gezicht van meneer Alberts.’

Hoe kenmerkt zich de kaart van Alberts? 
Wouter: ‘De kaart van Alberts is gelijk verdeeld als het gaat om vegetarische-, vlees- en visgerechten. Daarbij zijn alle gerechten ‘groot” of ‘klein’ te bestellen en de gast bepaald zelf het aantal gangen en de volgorde van de gangen. De gerechten kenmerken zich door de goede smaken en het ambacht van onze chef-kok.’

Op welke wijze zou je Alberts als restaurant typeren? 
Jeroen: ‘Bij Alberts koken we op een hoog niveau, waarmee we de verwachtingen van gasten overtreffen.’

Hoe is de wisselwerking tussen jullie als eigenaren? Waarin vullen jullie elkaar aan? Of waarin verschillen jullie juist? 
Wouter: ‘We zijn beide gastheren, naast ons bedieningsteam onder leiding van Sjoerd Heim. De keuken wordt gemanaged door onze chef-kok Siegfried van der Zalm. Wij mogen niet onbenoemd blijven! Daarnaast hebben wij allebei onze eigen rol binnen de organisatie. Jeroen is de man van de  financiële administratie, en ik ben wat meer van de dagelijkse organisatie en iemand die de ad-hoc problemen countert.’

 Wat maakt het vak van restaurateur ondernemer zo leuk? 
Jeroen: ‘Het gegeven dat je (letterlijk) midden in de samenleving staat, het werken in de bruisende binnenstad met jonge mensen, een stukje geschiedenis van Amersfoort vertelt, met een product dat nog steeds actueel is.

Welke uitdagingen kennen jullie momenteel? 
Jeroen: ‘Op dit moment is het de kunst om niet te veel door te slaan met de prijsverhogingen. Slim calculeren, andere en duurzamere producten kiezen en goed onderhandelen met leveranciers zijn de uitdagingen van dit moment.

 Wat is jullie eigen favoriete gerecht van de kaart? 
Jeroen: ‘Oei, dat is een lastige: alles is zo goed op smaak! Maar ik ga voor de “Flat iron steak” of anders een “Artisjok met oude kaas, Hollandaise en truffel” is ook niet versmaden!’
Wouter: ‘Haha, ik vind echt alles lekker dus ik kan niet eens kiezen!’

 Wat is jullie ondernemende hoogtepunt tot dusverre? 
Wouter: ‘De heropeningen na de verplichte sluitingen als gevolg van de “corona-lockdowns" vonden we toch iedere keer een hoogtepunt van plezier, beleving en waardering. En het feit dat 2022 ons beste jaar was ondanks de beperkende maatregelen die er waren in het begin van dat jaar.

Hebben jullie ook mindere momenten gekend? 
Jeroen: ‘Uiteraard de verplichte sluiting als gevolg van de corona epidemie en de daarbij horende onzekerheid. Wat een rot periode!’

Zijn jullie actief op social media? 
Wouter: ‘Jazeker. Op Facebook, Instagram en Linkedin kun je ons vinden.’ 

Wat zijn jullie ambities? Hoe zien jullie de toekomst? 
Jeroen: ‘Onze ambitie is om Alberts nog verder te laten groeien in bekendheid, omzet en professionaliteit.’

Content kent veel bedrijfsleden, allemaal mooie ondernemers uit de regio. Liggen daar ook kansen voor Alberts? En zo ja: welke? 
Jeroen: ‘Jazeker! Sterker nog: daar ligt een deel van ons “groeipotentieel”: wij hebben op werkdagen de capaciteit en de beleving waar de B2B behoefte aan heeft.’

Tot slot, dank voor jullie deelname aan Content à la Carte. Waarom nemen jullie deel?
Jeroen: ‘Wij doen mee met Content à la Carte om naast de bekendheid onder de Amersfoorters ook de bekendheid onder de Amersfoortse bedrijven, de leden van Content Amersfoort, te vergroten.’

Nieuws

Welkom Alberts Eten en Drinken!

Restaurant
Horeca