Week van het Onderwijsbedrijf | First Class: ‘Veel is mogelijk en alles is bespreekbaar!’

Amersfoort, dinsdag 14 november 2023

Sinds december 2017 is hij manager van First Class Amersfoort: JP van Hoorn. Als je nagaat dat we het hier over een horeca locatie hebben hoef je geen hogere wiskunde te hebben gestudeerd om te constateren dat hij – op z’n zachtst gezegd – woelige jaren heeft gekend. “We hebben meerdere jaren echt moeten knokken. Ik kan nu zeggen dat we veilig op het droge staan. Een prestatie waar ik al met al best trots op ben.” Deze dinsdagochtend, in de ‘Week van het Onderwijsbedrijf’ binnen Content, zetten we First Class centraal.

De 44-jarige JP zet samen met zijn team elke dag opnieuw de student centraal en wil voornamelijk een veilige leer- en werkomgeving realiseren voor de jongere generatie. “En dat leren doen ze hier door dagelijks de catering voor bedrijven te verzorgen. Ontbijt, lunch, diner … Veel is mogelijk en alles is bespreekbaar!”

Amersfoort Centraal
Aangezien First Class is gesitueerd aan de achterzijde van Amersfoort Centraal is de naam toepasselijk verzonnen in 2006. Want in dat jaar zag First Class het levenslicht dankzij Emil Scheerder en Jan-Willem Aalderink. Zij startte een stichting genaamd De Verbazing en wilde een werkplek creëren voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daar startte ook de samenwerking met het ROC ASA, tegenwoordig bekend als MBO Amersfoort. Inmiddels alweer 13 jaar vormen de studenten van de Entree opleiding, een zogenaamde kwetsbare doelgroep, dagelijks het gezicht van de horecalocatie. Sinds 1 januari 2016 heeft MBO Amersfoort de volledige regie in handen en eindigde de samenwerking met Scheerder. Anno 2023 heeft First Class 8 instructeurs en in een doorgaande week zijn erom en nabij de 70 studenten te tellen die hun binnenschoolsepraktijk (BSP) bij First Class volgen. En dat alles van maandag tot/met vrijdag tussen 8:00-19:00 uur ’s avonds. “De theorieles hebben de studenten overigens op school in Vathorst. Hier is het enkel praktijk en gaan we dagelijks lekker aan de slag.”

“We kunnen hier aan de slag tot wel 500 personen!”

Uitdagend
De dagelijkse afwisseling maakt het voor JP als manager uitdagend en dynamisch. “We hebben te maken met veel studenten en vaak hebben we zelfs dagelijks een nieuwe groep. Ook hebben we studenten van niveau 2 van de Hotelschool. Wat het zo uitdagend maakt? Tja, met deze doelgroep maakt soms zelf het weer buiten al een verschil. Of hoe druk het hier binnen is. Alles heeft invloed op de gemoedstoestand van deze doelgroep. Op de kwaliteit leveren we niet in. Geen zorgen, daar let ik samen met mijn instructeurs nauwlettend op. Zelfs voor grote orders. Want we verzorgen ontbijt, lunch en diner hier op locatie zelf, maar ook cateren we op locatie van de klant. Van receptie tot buffetten tot wel 500 personen. Niet voor niets is ons motto: ‘Veel is mogelijk en alles is bespreekbaar’. ”

Heerlijke pulled pork
Even een zijstapje naar de kaart van First Class. Wat is de persoonlijke favoriet van JP? “Haha, zal ik je eens wat vertellen? Martijn, één van onze instructeurs uit ons fijne team, is 10 jaar slager geweest. Zodra ik hem met de varkensnekken binnen zie komen dan loopt het water me al in de mond. Hij maakt de heerlijkste pulled pork! Maar ook Chris en Karine hebben hun specialiteiten. Geen zorgen!” Logischerwijs vanwege de locatie kan JP en zijn team op een vaste klandizie rekenen. “Voor die ellendige Coronaperiode hadden we al een aantal vaste klanten op en rond station Amersfoort. Tijdens de pandemie moesten we noodgedwongen op zoek naar nieuwe en andere inkomsten. Gelukkig hebben we toen een aantal bedrijven gevonden waar we dagelijks de lunch op kantoor mogen verzorgen. En nu we gelukkig die nare pandemie hebben overleefd, zijn ons vaste klanten op en rond het station weer volle bak aan het bestellen en hebben we nog steeds de klanten die we extra geworden hebben tijdens de Pandemie. Dus trots zeg ik: Ja, First Class heeft veel vaste klanten!”

“Ik zeg met trots: Ja, we hebben veel vaste klanten!”

Wat maakt First Class zo’n leuk onderwijsbedrijf?
“We bieden een leer/werkplek voor een doelgroep die dat vaak voor het eerst meemaakt. Dit betekent dat het vaak in het begin nog erg wennen is en soms nog een beetje schoppen tegen de regeltjes en gemaakte afspraken. We hameren op basis vaardigheden als op tijd komen, in contact staan en duidelijk communiceren. Het contact met de gasten is binnen de horeca natuurlijk belangrijk en dat ze onderling samenwerken. Gaandeweg het jaar zie je de vorderingen en zie je vaak een mooie kanteling. Dan ontstaat er een mooie chemie tussen student, werkplek en instructeur. Weet wel dat we hier met jonge gasten werken die meer kunnen dan ze zelf denken of te horen hebben gekregen. Dat ze daarachter komen, dat zijn voor mij de mooiste constateringen. En het gegeven dat je bijdraagt aan een betere toekomst voor jongeren die net wat meer hulp nodig hebben.”

Geslaagde dag
JP ziet vooral nog kansen om het zakelijke bestand te laten groeien en ook op de particuliere markt. Echter, hij is ook al erg blij met de huidige gang van zaken: “Zoals ik aan het begin zei staan we er nu eindelijk weer goed op. Laten we dat vooral vasthouden. Verder spreek ik van een geslaagde dag als ik rust en lol zie bij mijn collega’s. Dit betekent dat ze genoeg ruimte, input en informatie van mij hebben gekregen om hun werk uit te voeren. Ook houdt het in dat de studenten aanwezig zijn, actief deelnemen, en dat de partijen hun bestellingen op tijd ontvangen. Laten we nog heel veel van zulke dagen krijgen!”

Meer informatie: First Class Amersfoort – eten, drinken en vergaderen

First Class
Piet Mondriaanplein 7
3812 GZ Amersfoort
Tel. Nr. 033-4612254
E-mail: info@firstclassamersfoort.nl
Website: www.firstclassamersfoort.nl
Social media: Actief op LinkedIn, Instagram, Facebook.

Nieuws

Week van het Onderwijsbedrijf | First Class: ‘Veel is mogelijk en alles is bespreekbaar!’

Onderwijs
Horeca