Spring à la Carte | Niels Veerman - Mobisolar bv

Amersfoort, woensdag 1 mei 2024

"We zijn één grote vriendengroep die het voor elkaar bokst!"

Voor de buitenwereld lijkt MobiSolar slechts één van de vele bedrijven die zonnepanelen verkopen, maar insiders en betrokkenen weten beter. De onderneming van Niels Veerman (31) is veel meer dan een installateursbedrijf. MobiSolar is hard op weg een regionale marktleider te worden op het gebied van duurzame oplossingen voor particulieren.

In de afgelopen jaren zijn er in Nederland tientallen leveranciers van zonnepanelen omgevallen. De markt heeft met flink wat uitdagingen te maken: onzekerheid over de salderingsregeling, negatieve publiciteit en een extreem dalende marktvraag. Hoe kan het dat ondanks deze uitdagingen, een Amersfoorts bedrijf als MobiSolar toch elk jaar weer weet te groeien? Vanuit de showroom van MobiSolar in Amersfoort vertelt Niels over zijn visie op ondernemerschap, waar volgens hem vooral goed werkgeverschap aan ten grondslag ligt. Zijn bedrijf telt meer dan 20 vaste werknemers, inclusief een vast team van monteurs - iets wat bij lang niet alle bedrijven in de branche het geval is.

Een jonge ondernemer met een oude ziel
"Het verbaast me dat ik nog mee mag doen met deze lente-editie van Content Amersfoort," lacht Niels bij aanvang van het gesprek. "Ik doe dit al tien jaar, dus in feite ben ik een jonge ondernemer met een oude ziel.” Hij refereert aan 2014, het jaar dat MobiSolar werd opgericht. Wat toentertijd begon als een klein bedrijfje dat hier en daar wat panelen wist te slijten, is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle mkb-onderneming. Tijdens het gesprek over zijn ervaringen van de afgelopen tien jaar komt één ding duidelijk naar voren: het draait niet om de zonnepanelen, maar om de mensen. Zowel de klanten van Mobisolar als de werknemers hebben de belangrijkste focus. Het enorme pand van MobiSolar bevat een gym, een bar, een grote loods inclusief sleutelhoek voor motoren, en een showroom waar regelmatig klanten op gesprek komen. "Ik ben me altijd bewust geweest van het belang van een goed kantoor,” legt Niels toe. "Het was altijd mijn visie om een showroom te hebben, zodat we aandacht aan klanten kunnen besteden. Daarnaast wil ik de teamleden ook echt een plek geven waar ze graag komen. Er werken veel jonge mensen bij ons en daar hebben we bewust aan gedacht bij de inrichting van ons kantoor. Waardering voor je medewerkers, dat is echt het allerbelangrijkste.”

Vriendschappen binnen het bedrijf
Als we Niels vragen naar zijn belangrijkste inzicht van de afgelopen jaren, hoeft hij niet lang na te denken over zijn antwoord. Het werken met mensen en hen laten groeien, dat is waar hij echt gelukkig van wordt. "Ik merk dat verkoopcijfers of winstmarges me vrij weinig doen. Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk fijn als je bedrijf goed loopt,” voegt hij eraan toe. "Maar geloof me, het feit dat je een omgeving creëert waar jonge mensen echt kunnen groeien en waar vriendschappen ontstaan, dat is echt veel meer waard.” Niels refereert aan een aantal verhalen van zijn werknemers waar hij trots op is: zo nam hij een jongen aan die nooit echt kansen had gekregen en die zich onder zijn begeleiding opwerkte tot hoofdmonteur. "Dit is een verhaal waar ik trots op ben. De jongen over wie ik het heb, had nooit echt kansen gekregen op de arbeidsmarkt. We hebben hem voldoende ondersteuning gegeven, cursussen laten volgen en trainingen gegeven, waardoor hij het schopte tot hoofdmonteur. Jaren later hebben we hem met een glimlach laten gaan, omdat hij vanwege de liefde ergens anders naartoe verhuisde. Hij komt af en toe nog langs voor kop koffie en heeft nu een prachtige baan. Ik vind het mooi dat we aan zijn ontwikkeling mochten bijdragen.” Ook haalt Niels een voorbeeld aan van een andere jonge collega die al jaren in dienst was, maar mededeelde zijn contract niet te gaan verlengen over acht maanden. "Hij gaf ruim van tevoren aan dat zijn ambitie in de horeca lag. Ik ben vervolgens in mijn eigen netwerk gaan kijken om hem aan een baan te helpen. Dat zijn zulke prachtige gesprekken!” zegt Niels opgelucht. "Je hebt het niet over werk, maar gewoon over iemands ambities, daar haal ik echt veel geluk uit. Jonge mensen die met veel plezier binnen jouw bedrijf werken, dat is toch het mooiste wat er is?”

MobiSolar heeft inmiddels een klantenbestand opgebouwd dat richting de tienduizend gaat. Hierbij stelt het bedrijf zich niet als installateur op, maar als duurzaamheidspartner voor particulieren. MobiSolar begint zich steeds meer te richten op een totaalpakket aan duurzame oplossingen: laadpalen, accupakketten, airco’s en onderhoudscontracten: het bedrijf doet zoveel meer dan alleen zonnepanelen verkopen. Volgens Niels ligt de focus op eenvoud.

Hou het simpel
"We zijn niet bezig met slimme verkooptechnieken en handige trucjes om mensen over te halen", legt hij uit. "Vinden we het leuk om panelen te verkopen? Zeker, maar wel aan mensen die ze ook echt willen. We gaan niet lopen pushen. Er is maar één ding waar wij ons team op trainen: heel simpel uitleggen wat zonnepanelen doen en hoe ze werken. Blijkt tijdens een gesprek dat een klant ze niet wil, of dat het geen slimme keuze is? Dan is dat helemaal prima. Niet de beste verkooptruc, maar wel zo eerlijk.”

Dat is volgens Niels ook waar het succes van MobiSolar aan te danken is. "We zijn erg goed in dingen simpel houden. Het maakt voor ons niet uit of we een oud echtpaar of een jong stel iets vertellen over zonnepanelen. We leggen het zo uit zodat iedereen het begrijpt en kan beoordelen of het interessant is. Hierbij geven we altijd aan dat iemand de keuze mag maken alles alles duidelijk is en als ze alles snappen. Veel van de gesprekken voeren we overigens gewoon hier in de showroom of juist bij klanten thuis, zodat ze ook echt een goed gevoel krijgen bij ons.”

De rol van de bar
De toegankelijke houding richting klanten is ook wat medewerkers dagelijks bij MobiSolar ervaren. De gym en de bar worden wekelijks gebruikt. Ook komen oud-medewerkers met enige regelmaat langs. "Heel toevallig altijd rond de vrijdagmiddag, heel apart is dat”, zegt Niels met een grijns. De MobiSoBar heeft daarnaast ook een andere speciale functie. "Ik merkte een jaar geleden dat het bij sommige medewerkers in ons bedrijf vrij confronterend kan zijn om in een overlegruimte een beoordelingsgesprek te hebben. En ze dan op de man afvragen wat er speelt. Dat werkt niet", weet Niels. "Het is veel toegankelijker om gewoon eens samen aan de bar te zitten en daar informeel in gesprek te gaan. De resultaten zijn echt verbluffend! Het kantoor is een plek waar mensen blijven hangen en waar ze graag zijn, ook nadat het 5 uur is geweest. Mensen van verschillende generaties werken met veel plezier bij MobiSolar, daar haal ik veel energie en geluk uit."

De toekomst van de zonnepanelenbranche
Niels kijkt met veel optimisme naar de toekomst van de branche. "We houden de trends en de politiek natuurlijk goed in de gaten, maar we bevinden ons in een markt die alleen maar gaat groeien. De komende jaren gaan we veel meer focus leggen op het huis van de toekomst. Inclusief zonnepanelen, warmtepomp, laadpaal en thuisbatterij. Voor veel mensen is dit nieuwe materie, het is aan ons om Nederland zo goed mogelijk in te lichten en van de meest relevante oplossingen te voorzien. Daar zetten we dan ook op in: een kennisplatform voor alle groene vraagstukken!” concludeert Niels.

MobiSolar bv
Kosmonaut 26
3824 MK Amersfoort
Tel. Nr. 033-2302400
Email info@mobisolar.nl 
Website www.mobisolar.nl 

Nieuws

Spring à la Carte | Niels Veerman - Mobisolar bv

Duurzaamheid