Saturday Interview: Daan Schmidt I StoryBrand Nederland

Elke zaterdag 8.00 uur: een 'lekker' interview met één van de Content leden waar je een happy feeling van krijgt! Onverwachte vragen, frisse antwoorden. Even lekker weg lezen na eenw eek hard werken, zo tussen de jus d’orange en croissantjes. Enjoy & Happy Weekend!

Ditmaal is de beurt aan Daan Schmidt, eigenaar Schmidt Communicatie & StoryBrand Nederland en schrijver van het sinds kort in het Nederlands verschenen boek StoryBrand.

Goedemorgen Daan, vertel: waar kunnen ze jou ‘s nachts voor wakker maken? 

‘Ha, leuke vraag. Mij kun je altijd wakker maken voor een gezellige borrel met vrienden. Ik hou enorm van gezelligheid en goede gesprekken.’


Nu de vakantie voor de deur staat: Wat gaat er als eerste in je vakantiekoffer? En waar gaat die koffer heen?

‘Het eerste wat er in mijn koffer gaat is mijn zwembroek. Als onze kinderen ergens gek op zijn is het zwemmen op vakantie. De koffer gaat negen van de tien keer naar Italië. Onze favoriete vakantiebestemming.’

Welke uitdaging ga je momenteel te lijf?

‘De Nederlandse en Belgische ondernemers bekend maken met de marketingmethode van StoryBrand. Iedere ondernemer heeft recht op die kennis omdat het ze vele Euro’s kan besparen bij het bereiken van (nieuwe) klanten.’


Neem ons eens mee in de reacties op de lancering van het Nederlandse boek StoryBrand? 

‘We staan momenteel op nummer 2 in de top 100 managementboeken van Nederland en nummer 2 in de categorie marketing. Wij krijgen elke dag WhatsApp-berichten, Sms-berichten, telefoontjes, e-mails en Social Media berichten waaruit blijkt hoe enthousiast mensen zijn wanneer ze het boek lezen. Dat is hartverwarmend en ook precies wat ik 4 jaar geleden had toen ik er vier jaar geleden voor het eerst mee in aanraking kwam.

We hebben zelfs directeuren van bedrijven die hun complete directie, MT, salesforce en/of marketingteam het boek voor de vakantie hebben toegestuurd.

Tot slot: we zijn pas net twee of drie weken bezig. Ongelooflijk mooi om mee te maken.’

Naar welk historisch moment in de geschiedenis zou je wel eens terug willen?

‘Ik zou heel graag naar 1950 terug willen in Utrecht. De nieuwe fabriek van mijn overgrootvader, Gerrit Schmidt Sr., was net open op Hogenoord 1, De Lubro. Dat staat voor Luxe Brood en was op dat moment een van de modernste bedrijven van Nederland. Ik zou graag willen zien hoe dat eraan toeging. Vooral hoe mijn opa als directeur Banket aan het werk was.’

Zijn er mensen voor wie je bewondering hebt? Zo ja, wie?

‘Winston Churchill. Hij heeft Engeland echt door de Tweede Wereldoorlog gesleept en vooral met zijn krachtige speeches. Ik luister regelmatig naar het audioboek ‘Never Give in!’, een verzameling opnames van zijn beste speeches. Pure inspiratie om nooit op te geven.’


Wat motiveert jou het meest?

‘Wat mij het meeste motiveert is om met onze kennis van marketing het verschil te kunnen maken voor onze opdrachtgevers. Ook vind ik het heerlijk om diezelfde kennis te delen op grote en kleinere podia in binnen- en buitenland.’

Als je één dag minister-president zou zijn, en je kon iets veranderen: wat zou je dan doen?

‘Ik zou alles op alles zetten om armoede te bannen uit dit land. Ik vind het werkelijk waar onbestaanbaar dat er nog zoveel armoede is in ons land. Er leven in Nederland meer dan 1 miljoen mensen onder de armoedegrens en de voedselbank helpt wekelijks 40.000 gezinnen met voedselhulp. Ik ben ervan overtuigd dat daar iets aan te doen valt.’

Heb je liever je grootste vraag beantwoord of je grootste wens vervuld?

'Dan kies ik toch voor mijn grootste wens. Wij hebben 4 gezonde kinderen en daarnaast sponsoren wij kinderen over de hele wereld. De dag dat wij elke maand 1000 kinderen mogen steunen en zo uit armoede kunnen halen en een hoop en een toekomst mogen geven, net als onze eigen kinderen, komt mijn grootste wens in vervulling. Daar ben ik elke dag mee bezig.'


Tot slot: met welke ondernemer uit Amersfoort, Leusden of Hoevelaken zou je wel eens een dagje willen ruilen? 

‘Ik kies voor een Leusdenaar! Ik zou wel een dag willen ruilen met Bas van der Veldt van Afas. Ik vind het bijzonder inspirerend dat zij net even anders zijn dan anderen, enorm groot denken en toch lokaal sterk verbonden blijven.‘

Nieuws

Saturday Interview: Daan Schmidt I StoryBrand Nederland

Horeca & Fun & Entertainment