Local = Social: De Amersfoortse Uitdaging strijkt neer in de Keistad!

Amersfoort, woensdag 1 november 2023

De Uitdaging is (eindelijk) neergestreken in Amersfoort. Dankzij de inzet en samenwerking van TwynstraGudde en Milkshake Marketing heeft de Keistad in september kennis gemaakt met de intenties en doelstellingen van De Amersfoortse Uitdaging. Een project dat als missie heeft een brug te slaan tussen het lokale bedrijfsleven en maatschappelijke initiatieven, met een specifieke focus op het bestrijden van armoede, eenzaamheid en het ondersteunen van kwetsbare groepen in de samenleving. “Amersfoort verdient een initiatief als De Uitdaging. Top dat ze ook hier van start zijn gegaan!”

'𝑾𝒆 𝒈𝒂𝒂𝒏 𝒎𝒐𝒐𝒊𝒆 𝒍𝒐𝒌𝒂𝒍𝒆 𝒊𝒏𝒊𝒕𝒊𝒂𝒕𝒊𝒆𝒗𝒆𝒏 𝒗𝒆𝒓𝒃𝒊𝒏𝒅𝒆𝒏 𝒎𝒆𝒕 𝒉𝒆𝒕 𝒃𝒆𝒅𝒓𝒊𝒋𝒇𝒔𝒍𝒆𝒗𝒆𝒏.’

Het zijn de eerste woorden van Ben Zandvliet. De Amersfoortse ondernemer heeft zich als Kwartiermaker verbonden aan De Amersfoortse Uitdaging. “Ik wilde na mijn vorige ondernemersavontuur iets op sociaal-maatschappelijk vlak doen. Dit kwam op mijn pad en ik voelde meteen: ‘Hiervoor ga ik meters maken’. Of ‘kwartier’ maken moet ik zeggen in mijn rol! Ik ben een aanjager en ik moet ervoor zorgen dat de katalysator, want zo zien we De Amersfoortse Uitdaging, gaat lopen. De Amersfoortse Uitdaging is een initiatief dat voortkomt uit de Nederlandse Uitdaging. Marc van Leeuwen, Colinda de Jong en Anne-Marij Lock vormen samen het Amersfoortse bestuur, en Martijn van Eijkel heeft daarnaast de rol van penningmeester op zich genomen.”

“𝑬𝒆𝒏 𝒎𝒆𝒆𝒓 𝒅𝒂𝒏 𝒘𝒆𝒍𝒌𝒐𝒎𝒆 𝒔𝒚𝒏𝒆𝒓𝒈𝒊𝒆 𝒗𝒂𝒏 𝒃𝒆𝒅𝒓𝒊𝒋𝒇𝒔𝒍𝒆𝒗𝒆𝒏 𝒆𝒏 𝒎𝒂𝒂𝒕𝒔𝒄𝒉𝒂𝒑𝒑𝒊𝒋!”

‘Voor ieder Kind een Sint’
 
De Amersfoortse Uitdaging zal lokale initiatieven - zoals Buddy to Buddy, de Koffiebus, Motiva, het Toon Hermans Huis, Sociale Gasten en het Leger des Heils - verbinden met het bedrijfsleven. “Hierbij fungeren we als ‘impactmakelaar’, waarbij we streven naar samenwerkingen met gesloten beurzen. Eén van de eerste kernprojecten is ‘Voor ieder Kind een Sint’, waarbij cadeaus worden ingezameld voor kinderen die in stille armoede leven in Amersfoort. Met de ondersteuning van Nova, die nieuwe en schone containers heeft verstrekt, streeft de stichting ernaar om zoveel mogelijk te verzamelen en te verdelen via organisaties als Stichting Leergeld, Stichting Burger Initiatief en In de Buurt 033. Wees eerlijk: dit is toch fantastisch? Ik zou zeggen: heb je een mooi cadeau en wil je die doneren. Laat het ons weten!”

Gemeente Amersfoort als supporter 
De komende zes maanden ligt de focus voor Ben op het bouwen aan draagvlak en een waardevol bedrijvennetwerk. “Zeker. Maar ook het geven van positieve energie, en het ophalen van concrete vragen bij stichtingen, verenigingen en initiatieven om deze dan meteen te koppelen aan het bruisende ondernemersnetwerk van Amersfoort. We gaan namelijk wel direct aan de slag! Op de lange termijn is het doel om zoveel mogelijk deals mogelijk te maken tussen initiatieven en het bedrijfsleven, waarbij de stichting fungeert als een betrouwbare schakel.” Een welkome supporter heeft De Amersfoortse Uitdaging in de gemeente Amersfoort. Ook zij draagt de missie van de Amersfoortse Uitdaging een warm hart toe. “We zien dat veel ondernemers graag iets willen en ook kunnen betekenen voor mooie organisaties en kwetsbare mensen in de stad. Niet iedere ondernemer heeft echter de tijd om dit te organiseren voor zijn medewerkers. In de rol van impact makelaar ontzorgt de Amersfoortse Uitdaging Amersfoortse bedrijven bij het verder mogelijk maken van matches tussen bedrijven en organisaties. Daarom hebben we er als gemeente voor gekozen om als partner betrokken te zijn bij de oprichting van de Amersfoortse Uitdaging. Ook nu de oprichting een feit is zijn we verder aan het uitwerken hoe we dit partnerschap voor het komende jaar gaan invullen.”

Promotionele orkaan 
Medio september lanceerde De Amersfoortse Uitdaging. En hoe! Een ware promotionele orkaan trok over de Keistad. “Mooi, hè. En weet je: zoveel hebben we niet eens gedaan. Kijk, en dat is waarom ik me geroepen voelde me hiervoor in te zetten. Ik heb een liefde voor Amersfoort en betrokken mensen om me heen maakt mij blij. Ik wist dat Amersfoort dit snel op zou pakken. Ook kan ik mijn commerciële kwaliteiten in deze rol goed kwijt. Maar bovenal is het gaaf iets op te zetten met een mooie groep mensen met iets waarmee we impact kunnen maken.” En dat impact maken zit in vele facetten: “Zeker weten. We knopen graag het bedrijfsleven en lokale sociale initiatieven aan elkaar. Een voorbeeld: De Koffiebus kan best vrijwilligers gebruiken, Buddy to Buddy zou graag wat bedrijven vinden die hun ruimte eens beschikbaar willen stellen. Petje Af zou graag 4 werkbezoeken per jaar aan bedrijven of ondernemers willen doen en Het Toon Hermans huis zou graag nog ondernemers vinden voor hun benefietavond. Als we aan dit soort zaken positief kunnen bijdragen, top!”

“𝑫𝒊𝒕 𝒊𝒔 𝒆𝒆𝒏 𝒖𝒊𝒕𝒅𝒂𝒈𝒊𝒏𝒈 𝒎𝒆𝒕 𝒉𝒐𝒐𝒇𝒅𝒍𝒆𝒕𝒕𝒆𝒓 𝑼!”

Ben: “Soms weet je dat je op een trein moet springen bij iets wat dicht bij jezelf staat. Deze trein moeten we ook nog eens met z’n allen laten rijden. We kunnen de Amersfoortse ondernemers allemaal gebruiken. Dit is een uitdaging met een hoofdletter U! Het ‘Sint en Kind Project’ is eerder al genoemd en is een mooi, eerste project waarmee we laten zien wat we kunnen. Verder is het bouwen aan draagvlak en een netwerk. We zijn ook al gestart met het ophalen van mooie concrete vragen bij stichtingen, verenigingen en initiatieven. Hoe eerder we deze kunnen koppelen aan het bruisende ondernemersnetwerk van Amersfoort, des te eerder gaat de sneeuwbal verder rollen.”

De Matchgroep: Een Netwerk van Impact
 
Naast de projecten en samenwerkingen, is er een speciale focus op het oprichten van een matchgroep binnen de Amersfoortse Uitdaging. “Deze groep, bestaande uit enthousiaste en betrokken medewerkers uit het bedrijfsleven, zet zich vrijwillig in om een brug te slaan tussen bedrijven en maatschappelijke initiatieven. Ze bespreken aanvragen van stichtingen, verenigingen en buurtgroepen en zoeken actief naar oplossingen en matches binnen hun netwerk. Echt, ik kan wel uren doorpraten over alles wat er gaat gebeuren. De Amersfoortse Uitdaging is een prachtig voorbeeld van hoe het bedrijfsleven en de maatschappij elkaar kunnen versterken. Met projecten die directe impact maken in de gemeenschap en een platform dat bedrijven en maatschappelijke initiatieven samenbrengt, bouwt dit initiatief aan een sterkere, meer verbonden Amersfoort.”

Wil je meer informatie?
Kijk dan op: www.amersfoortseuitdaging.nl of neem contact op met Ben Zandvliet via 06-17761914


Nieuws

Local = Social: De Amersfoortse Uitdaging strijkt neer in de Keistad!

Goede Doelen