Linda van de Bunt onderneemt droomreis van 5 maanden naast haar bedrijf ‘Dit had ik veel eerder moeten doen!’

Amersfoort, woensdag 12 april 2023

Vijf maanden lang trok ze met haar verloofde Luuk door Azië. Gestart in Nepal, door naar Indonesië en Vietnam en geëindigd in de Filipijnen. Linda van de Bunt (29) is letterlijk een wereldervaring rijker. De eigenaresse van het Amersfoortse Ami Facility nam de stap die vele ondernemers niet durven maken: je bedrijf geruime tijd achterlaten en de wereld verkennen. ‘In je hoofd maak je het van tevoren groter dan het daadwerkelijk is. Je moet gewoon hier je zaken duidelijk regelen. Daarna is het een kwestie van dat ticket boeken en gaan. Echt, ik ben zo blij dat ik het gedaan heb. Dit had ik veel eerder moeten doen!’

Content leerde Linda van de Bunt kennen aan het einde van de zomer 2022. De onderneemster in de schoonmaakbranche wilde zich wel aan sluiten bij Content maar ‘pas’ na haar geplande reis. het verhaal van Linda sprak ons zo aan dat wij de belofte deden: als je terug bent maken wij daar een tof verhaal van. En zie hier de ervaringen van de 29-jarige onderneemster. Linda is niet alleen terug in de Keistad, ze barst meer dan ooit van de ambities: ‘Wanneer je afstand neemt – en in dit geval letterlijk – kun je daadwerkelijk een kritische blik werpen op je onderneming en je visie. En ja, er is geen betere plek dat te doen dan op een letterlijke hoogte van 5400 meter, het Dak van de Wereld in Nepal!’

Linda, vertel ons eens allereerst: hoe was het?
‘Echt fantastisch! Wat een ervaring. Deze vijf maanden door Azië met Luuk ga ik nooit vergeten.’

Hoe zag de reis eruit?
‘De start was in Nepal waar we een 16-daagse bergbetrekking hebben voltooid. Dat was echt een reset van geest en lichaam. Wandelen is gezond, dat weten we allemaal. Maar dat ene uurtje in Nederland zo nu en dan is niets vergeleken bij 6 tot 8 uur op een dag door de bergen van Nepal. Op 5400 meter hoogte voelde ik me letterlijk ‘on top of the world’! Daarna hebben we in Indonesië twee maanden lang ontzettend veel geleerd over de cultuur, gastvrijheid en het goed willen doen voor een ander. Gelukkig zijn met de kleine dingen in het leven, dat is daar zo’n mooie gedachte. De mensen hebben niet veel maar zijn oh zo gelukkig.’

‘Op 5400 meter hoogte voelde ik me letterlijk ‘on top of the world’!’

Vervolgens Vietnam. Wat diepe indruk op ons maakte waren de gruwelijkheden die hebben plaatsgevonden in de oorlogen. De beelden en de verhalen uit de musea deden ons beseffen dat het niet zo vanzelfsprekend is om in vrede te leven. Onze laatste stop was de Filipijnen. Echt waar: het paradijs op aarde! Lieve mensen, zoek je nog een vakantiebestemming? Ga naar de Filipijnen! Mooiere stranden ga je nergens vinden. Wauw, wauw en nog eens wauw! Mijn schoonmaak blik deed me opvallen hoe ontzettend schoon het daar was. In de Filipijnen attendeert de overheid de lokale bevolking continu erop dat plastic slecht is voor het milieu. Daarnaast is toerisme erg belangrijk, en vinden ze dat een schoon land daar een vereiste voor is. Je begrijpt: hier werd ik erg blij van. Zo heeft ieder dorp bijvoorbeeld eenmaal per week een opruimactie, waarbij ze al het zwerfvuil weghalen. Ze zorgen voor genoeg afvalbakken, er is een ophaaldienst die het afval verzamelt, en ga zo maar door. Prachtige ontwikkelingen!’

‘Lieve mensen, zoek je nog een vakantiebestemming? Ga naar de Filipijnen!’

Waarom wilde je deze reis maken?
‘Ik heb het simpelweg altijd graag willen doen. Na mijn studie Business Management ben ik direct in Ami Facility gestapt. Jarenlang stond hard werken in en aan mijn bedrijf voorop, met veel plezier en succes. Ami Facility staat inmiddels zo stabiel dat ik ook ruimte kon creëren om weg te gaan en op afstand kon werken.’

Dan dé ondernemersvraag: hoe kon je dit combineren met je bedrijf?
‘”Hoe ga ik dit werktechnisch allemaal regelen” was de grootste vraag tijdens het smeden van mijn reisplannen. Ik heb Anne-Mary van der Pijl gevraagd of ik haar voor deze periode kon inschakelen om het aanspreekpunt voor medewerkers en klanten te zijn. Ik deed de administratie vanuit het buitenland, en mijn telefoon stond naar haar doorgeschakeld. Uiteindelijk bleek dit een gouden combinatie te zijn. Zij zorgde dat alles op de werkvloer bleef draaien en ik deed de rest. Als we een nieuwe offerteaanvraag kregen, ging zij naar de klant om de locatie te bekijken en alle informatie op te nemen. Vervolgens werkte ik dat uit in een mooie offerte. Vanuit daar verstuurde ik ook de facturen, zorgde ik voor de urenregistratie en deed ik zo nu en dan wat mail bijwerken. Zonder Anne-Mary had ik dit nooit kunnen realiseren en ik ben haar eeuwig dankbaar. Kan ik dat hier ook expliciet vermelden?’

‘Zonder Anne-Mary had ik dit nooit kunnen realiseren en ik ben haar eeuwig dankbaar!’

Wat had je anders kunnen of moeten doen?
‘Haha, ik had dit veel eerder moeten doen! Weet je: in je hoofd maak je het vaak groter dan het is. Uiteindelijk is het niet zo moeilijk: je zaken hier goed regelen en zorgen dat het voor iedereen duidelijk is wat er gaat gebeuren. Daarna simpelweg je huis verhuren, een ticket boeken en gewoon gaan. Ik vond het doodeng, heus, maar vanaf het moment dat ik in het vliegtuig zat was ik al niet meer met mijn hoofd in Nederland. Dan is het ‘maar’ een huis en ‘maar’ een bedrijf. Wat ik daar ging doen was zo ontzettend gaaf dat het al het andere relativeerde.’ ‘Eerlijk gezegd was terug komen moeilijker, althans dat merkte ik. Je oude vertrouwde omgeving in Nederland is niet veranderd, maar de manier waarop jij ernaar kijkt wel. Vervolgens kom je terug en ‘moet’ je vrij snel weer passen en functioneren in diezelfde omgeving. Ik heb wel even nodig gehad om me weer te vinden in de Nederlandse gewoonten, cultuur en structuur. Heb je enig idee hoe f*%#cking gestructureerd het hier is!? Haha.’

En wat is juist héél goed gegaan?
‘Doordat ik geen personeelszaken aan mijn hoofd had, en dus veel meer tijd, kreeg ik de behoefte om weer eens met een kritische blik en op een ander niveau naar mijn bedrijf te kijken. Welke kant wil ik op, en wat is mijn visie? Wat zijn mijn waarden? Wat viel mij op in landen ver bij ons vandaan? Hoe kan ik meer verdieping geven aan mijn bedrijf? Op welke thema´s kan ik als facilitair specialist inspringen? Waarmee bied ik nou écht waarde ten opzichte van andere bedrijven?

Hoe is het nu vandaag de dag met Ami Facility?
'Ik kan niet anders zeggen dan dat we een topjaar hebben gedraaid in 2022. De corona-schade valt mee. Omdat we ons destijds zeer flexibel hebben opgesteld, plukken we daar nu de vruchten van. We hebben bijna al onze klanten weten te behouden. Ook zijn vele klanten weer opgeschaald. De schoonmaakfrequenties zijn weer hoger ondanks de vele thuiswerkers. Hygiëne is gewoon ontzettend belangrijk in kantoorpanden. Ami loopt gewoon lekker en daar ben ik best trots op!’

Wat zijn de huidige uitdagingen die je hebt?
‘Zoals overal volgens mij: het vinden van goed personeel. Daar valt en staat alles mee in onze branche. Verder wil ik de creativiteit en passie die ik op reis voelde vasthouden. Mezelf daar af en toe de tijd en ruimte voor gunnen. De snelheid waarmee alles in Nederland gebeurd zorgt ervoor dat de weken voorbij vliegen en dat resulteert vaak in ‘oh ja, daar moet ik echt even een keer naar kijken’. Misschien moet ik gewoon een vaste dag in de week of maand inplannen waar ik aan mijn bedrijf werk en niet in mijn bedrijf. Telefoon uit, op een inspirerende plek gaan zitten en stilstaan bij welke kant wil ik op en wat daarvoor nodig is.’

‘Ik merk dat in Amersfoort en omgeving bedrijven ons inmiddels wel weten te vinden en dat is gewoon tof!’


Even iets anders, hoe ben je Ami ooit zo begonnen?
‘Na mijn studie stapte ik in 2016 in bij Ami Facility. Het bedrijf is in 2005 opgericht door mijn moeder Anne-Mary van der Pijl en bestaat dus al 18 jaar! Ik ben op de achtergrond gestart met automatiseren en ontdekken hoe het bedrijf in elkaar zit, en ook hoe de business werkt. Na een tijdje ben ik zelf klanten gaan werven en heb ik mijn eigen klantenbestand en personeelsbestand opgebouwd tot wat het nu is. Deze ben ik nog steeds aan het uitbouwen en dit vind ik een enorm leuk proces. Ik merk dat in Amersfoort en omgeving bedrijven ons inmiddels wel weten te vinden en dat is gewoon tof!’

Je bent pas 29 jaar oud. Wat zijn je ambities?
‘Verder groeien met Ami Facility en meer verdieping aan het bedrijf geven. Ik nam in 2016 simpel gezegd ‘gewoon een schoonmaakbedrijf over’. Punt. Het besef dat wij de wereld een stukje schoner kunnen maken kwam eigenlijk pas later. Ik heb de ambitie om dit thema veel verder uit te denken en op vele andere vlakken hygiëne- en duurzaamheidsadvies te kunnen gaan geven. Ik blijf me hierin wel richten op bedrijfspanden, omdat daar gewoon mijn interesse ligt. Ik vind netwerken heel leuk en ben altijd erg nieuwsgierig wat er schuilgaat achter een bedrijf en met name degene die het bedrijf runt. Daarbij heb ik altijd al interesse gehad in vastgoed en ben ik gewoon mega nieuwsgierig naar bedrijfspanden. Hoe zijn ze ingericht? Wat zijn de ideeën daarachter? En hoe wij daar op facilitair gebied bij kunnen ondersteunen.’

‘Gewoon iets met je handen doen, nee, daar is niets mis mee.’

We sluiten altijd af met een wat gekkere vraag. Voor jou: met welke collega-ondernemer in de regio Amersfoort zou je wel eens een dagje willen ruilen? En waarom?
‘Laat mij dus maar een dagje ruilen met een kaasboer, een bakker of een schoenmaker. Ik vind dat ambachten tegenwoordig veel te weinig credits krijgen. Ik ben zelf ook wel van de ‘niet lullen maar poetsen-mentaliteit’. Gewoon je mouwen opstropen en knallen. Heerlijk! Op reis leerde ik een jongen kennen die zijn passie had gevonden in een plantencentrum, daar kan ik dan helemaal blij van worden. Heerlijk man, lekker de hele dag met planten bezig zijn. In onze cultuur ligt de focus best wel op carrière maken. Hier heeft de één nog betere arbeidsvoorwaarden dan de ander. Maar ‘gewoon’ iets met je handen doen, nee, daar is niets mis mee.’

Nieuws

Linda van de Bunt onderneemt droomreis van 5 maanden naast haar bedrijf ‘Dit had ik veel eerder moeten doen!’

Zakelijke Dienstverlening