Januari column Maurice Hoogendoorn: “Een goede pitch is een kunstvorm!”

Amersfoort, maandag 29 januari 2024

Mijn 1e bijdrage voor Content: wat een ontzettend mooie kans om jullie maandelijks mee te nemen in mijn wereld van business coaching en mijn leiderschapscommunity voor ondernemers die spelen om te winnen. Iedere laatste donderdag van de maand, op deze eerste editie na, ga ik jullie hopelijk inspireren!

En het begint meteen goed, want 25 januari was het zover: de tweede editie van de MauriceHoog Pitch Battle 2024. Dit is het eerste event van het jaar, waar er nog vele volgen. 

Goed kunnen pitchen vind ik een kunstvorm. Het vereist namelijk de juiste mix van inhoud, présence, timing en creativiteit – en dat allemaal in slechts 60 seconden. Niet makkelijk! De deelnemers hebben daarom van tevoren een workshop gevolgd bij Pitchgoeroe Dorus Huiskes.

Goed voorbereid hebben de 16 kandidaten gestreden voor de winst bij De Pitch Battle in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Vele onderwerpen zijn aan bod gekomen. Van branding voor de horeca en geodesie, tot personal training en acne bestrijding. De winnaar van dit prestigieuze evenement? Ethan van Zwol, van Sportivate, die met zijn pitch over 'fitaliteit met een F voor fun’ wist te imponeren.

Ethans pitch was een toonbeeld van wat een effectieve pitch kan doen. Hij begon met een eenvoudige, maar doeltreffende actie: het publiek vragen om te gaan staan. Dit was niet alleen een slimme zet om de aandacht te trekken, maar het onderstreepte ook zijn boodschap over vitaliteit.

De jury – bestaande uit Tristan van Heerdt, Marc Ernst en Robin Wanders – prees Ethan voor zijn memorabele binnenkomer van zijn pitch. Zijn pitch over vitaliteit was niet alleen duidelijk en energiek, maar ook inspirerend. Een cruciaal element dat vaak het verschil maakt tussen een 'go' of een 'no-go'.

Peter de Gruijl van The Driven Club is eveneens in de prijzen gevallen. Hij heeft de tweede plaats in de wacht gesleept met zijn pitch. De jurywoorden zijn duidelijk: een pitch vol zelfvertrouwen met een goede propositie en bewijslast. Plus, een stem die fijn is om naar te luisteren.

De derde plaats was voor Wouter Aarts van het net opgerichte Acne Advies. Met rust en enthousiasme – en een herkenbare introductie – wist hij op een zeer duidelijk manier zijn propositie over te brengen.

Ik hoop dat de successen van Ethan, Peter en Wouter anderen zullen inspireren. Het laat zien dat met de juiste voorbereiding, vaardigheden en een beetje creativiteit, iedereen een overtuigende pitch kan leveren die het verschil maakt.

Passie en commitment: daar draait alles om!

Maurice Hoogendoorn

Reageren op Maurice kan via mail@mauricehoog.nl
Meer informatie: MauriceHoog | Business coaching, met resultaat als uitgangspunt

Nieuws

Januari column Maurice Hoogendoorn: “Een goede pitch is een kunstvorm!”

Zakelijke Dienstverlening