Februari column Maurice Hoogendoorn: "Hoe stilstaan ondernemers helpt hun doelen te behalen in 2024!"

Amersfoort, donderdag 29 februari 2024

Terwijl we afscheid nemen van februari, staan we aan de vooravond van een nieuwe maand en nieuwe kansen. In mijn tweede column voor Content, nodig ik jullie uit om samen met mij een stap terug te doen en te reflecteren. We verkennen het onconventionele idee dat stilstaan - in een wereld die altijd in beweging lijkt - ons onverwachts dichter bij onze doelen kan brengen. Deze maand richten we ons niet op de actie, maar op het vinden van onze ware drijfveren en het vormgeven van onze ambities. Laten we samen ontdekken hoe deze benadering ons kan leiden naar groei en succes in 2024.

Hoe stilstaan ondernemers helpt hun doelen te behalen in 2024

De eerste twee maanden zitten er alweer op. Hoe gaat het met jouw ‘goede voornemens’ of zijn ze al gesneuveld? Het probleem is dat een goed voornemen je niet ver brengt, want het is vaak gebaseerd op middelen of acties.

Alles draait om commitment

Commitment gaat niet over middelen of acties. Het gaat over het oprecht weten waarvoor je het doet en weten wat jouw ultieme doel is voor jouw onderneming. Wat zijn jouw drivers?

Drukte, tegenvallende resultaten… het zijn slechts een paar redenen voor veel ondernemers om te gaan rennen en haast te maken. Terwijl het juist dan zaak is om te vertragen en dieper na te denken over de richting. ‘Een schildpad ziet meer van de weg dan een haas’, luidt het gezegde niet voor niets.

Door de tijd te nemen en stil te staan stelt ons juist in staat om meer te zien en te begrijpen van onze reis en welke kant we op gaan.

Stel jezelf eens de volgende vragen…

  • Wat is jouw unieke kracht?
  • Waarin ben ik de allerbeste?
  • Wat laat je liggen door altijd maar te rennen?
  • Waarin kun jij echt uitblinken als je alle aandacht en focus daarop richt?
  • Waarmee zou ik de absolute top kunnen behalen als al mijn focus en aandacht daar naartoe gaat?

Volledig afgesloten van externe afleidingen ben ik begin dit jaar 2 dagen met het managementteam van een van mijn klanten ‘ondergedoken’. Het doel: werken aan jezelf, jouw bedrijf en jouw team.

Door bovenstaande vragen te beantwoorden creëer je de voorwaarden om jouw ‘Big Hairy Audacious Goal’ te formuleren, een hoger gelegen doel. Wat wil je bereiken en vooral wat wil je veroorzaken? Commitments worden op deze manier vanzelfsprekend, doordat ze gedreven zijn door onze diepste verlangens en ambities.

Naast het zakelijke hebben we uiteraard ook een fysieke component toegevoegd aan het programma om daarmee aan de teambuilding te werken.

Met deze column wil ik je dan ook aanmoedigen een moment voor jezelf te nemen – zonder afleidingen – en bewust te vertragen. Denk na over wat je werkelijk drijft. Met deze hernieuwde helderheid focus je je op jouw doelen die leiden naar zakelijk succes, maar ook naar persoonlijke vervulling en geluk.

Laten we samen van 2024 een waardevol jaar maken waarin we onze dromen najagen, onze doelen bereiken en bovenal een jaar maken waarin we groeien – persoonlijk als professioneel.

PS Wil je meer weten? Lees dan eens deze blogpost ‘7 vuistregels om relevant te zijn en te blijven.

Nieuws

Februari column Maurice Hoogendoorn: "Hoe stilstaan ondernemers helpt hun doelen te behalen in 2024!"

Zakelijke Dienstverlening