Contenter van de Maand: Alfa Accountants en Adviseurs!

Amersfoort, vrijdag 1 april 2022

‘Wij helpen ondernemers hun gestelde doelen te behalen en kijken hierbij vooral naar communicatie en gedrag. De DISC persoonlijkheidsscan vormt de sleutel tot een vruchtbare samenwerking.’ Met deze woorden opent relatiemanager en accountant Rolf van der Steeg  het gesprek. Rolf zit op zijn plek bij Alfa: ‘Ik heb nog nooit bij zo’n menselijk accountantskantoor gezeten. Hier is het de menselijke maat die de klok slaat.’

Een nieuw item binnen ons Amersfoortse ondernemersplatform: Contenter van de Maand. Iedere maand stellen we vanaf nu één bedrijfslid centraal. De aftrap is voor een gewaardeerde relatie van ons: Alfa Accountants en Adviseurs. Een inmiddels bekend en niet meer weg te denken accountantskantoor in Amersfoort. We zijn het gesprek aangegaan met Rolf van der Steeg, Hanneke Grevengoed en Erik Langerhuizen.

Een heerlijke aangenaam voorjaarzonnetje daalt neer op de Maanlander in Amersfoort. De Alfa locatie waar we Rolf van der Steeg (41) , Erik Langerhuizen (52) en Hanneke Grevengoed (37) ontmoeten. De gezellige omgang aan tafel valt de redacteur van dienst meteen op. Hanneke: ‘Dat klopt. Rolf heeft mij niet voor niets hier naar toe gehaald. We hebben eerder samen gewerkt en hij zei letterlijk: ‘Hanneke, hier bij Alfa moet je zijn’. En het klopt. Na het 1e gesprek dacht ik: ‘Hier doen ze het inderdaad anders. Zoals Rolf zei: dit is écht een menselijke organisatie. Het zal je niet verbazen dat ik nu - twee jaar later - geen dag spijt heb van mijn keuze.’

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tafelgenoten: De gezichten van Alfa Amersfoort

Hanneke Grevengoed (37) is inmiddels twee jaar werkzaam bij Alfa Accountants en Adviseurs op het gebied van marketing, sales en events. ‘Een heerlijke ‘job’ waar ik de ruimte krijg om eigen keuzes te maken, mijzelf te ontwikkelen en niet onbelangrijk: in een mooi en leuk team werkzaam ben.’

Rolf van der Steeg (41) is als relatiemanager en accountant drie jaar actief bij Alfa. Hij zit daarbij erg goed op zijn plek: ‘Elke dag opnieuw merk je: hier heerst écht een visie. Het is heerlijk om met ondernemers strategische plannen te maken en doelen na te streven.’

Last but not least – hetzij online – ontmoeten we Erik Langerhuizen (52). Hij is al sinds 2007 actief bij Alfa in verschillende functies. Vandaag de dag is zijn rol relatiemanager en tevens adviseur als accountant en fiscalist. Zijn kracht: ‘Ik kijk graag met MKB ondernemers naar de actualiteit en hun toekomstplannen en hoe Alfa hen daar bij kan helpen.’

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DISC
Na luttele minuten valt de term DISC voor de eerste maal die – naar later blijkt - een rode draad zal vormen door het interview. Het is een belangrijke tool voor Alfa in de dagelijkse gang van zaken. Rolf: ‘De DISC persoonlijkheidsscan laat zien welke gedrags- en communicatievoorkeursstijlen iemand heeft. Als vertrouwenspartij en sparringpartner is het voor ons belangrijk om te weten wie onze klant is. Wat drijft iemand? Wat zijn de ambities? Uit de resultaten van de DISC methode kun je veel afleiden en tot een fijne, menselijke, samenwerking komen.’

De lichaamstaal van Rolf verraad dat dit een belangrijk onderwerp is. Hij schuift naar het puntje van zijn stoel, de armen gevouwen op tafel: ‘Kijk, Alfa heeft een andere visie. We willen een vertrouwenspartij zijn die de ondernemer ook in de breedte adviseert. Van oudsher ging je één keer per jaar naar de accountant. Jaarcijfers, bijpraten, et cetera… Je kent het wel. Anno 2022 is het voor ondernemers véél belangrijker om een betrouwbare sparringpartner naast je te hebben. Dan is vertrouwen en een onderlinge band van immens belang.’
Erik: ‘Door de DISC analyse weten we hoe we met de klanten om moeten gaan. Écht, je merkt de aansluiting in de dagelijkse praktijk.’
Hanneke: ‘Alfa heeft ook de rol van accountant gesplitst. Een klantbeheerder enerzijds, én relatiebeheerder anderzijds. De klantbeheerder doet het werk en is primair verantwoordelijk voor de cijfers en aangifte. De relatiebeheerder – uiteraard ook kundig genoeg om cijfers te begrijpen – gaat in gesprek met jou en kijkt verder dan enkel de cijfers. Wat wil je bereiken? En op welke manier?’
Rolf: ‘Er zijn genoeg kantoren die roepen dat deze functie ineen kan maar – uitzonderingen daar gelaten – dat blijkt in de praktijk erg lastig.’
Erik: ‘Wat ook in deze niet onbenoemd mag blijven: Alfa is van alle medewerkers. Dat komt dankzij de medewerkersparticipatie die hier geldt. Iedereen met een vast contract mag participeren. Dit maakt Alfa ook een bijzondere club. Het toont de menselijke kant. Wij doen het écht samen.’

‘Hoe kunnen we over drie jaar vijfmaal zo groot zijn?’
Aan Rolf is de vraag gesteld wat het vak accountant voor hem zo uitdagend maakt: ‘Je helpt ondernemers de volgende stap te zetten om hun doelen te halen en ambities te verwezenlijken. Een strategisch plan opstellen met de ondernemer: daar mag je me voor wakker maken! En het mooie aan ondernemers: dan komt er altijd wel weer een nieuwe piketpaal. Daarnaast krijg je natuurlijk ook een kijkje in de keuken van een bedrijf. Bijster interessant! Jij ziet namelijk wat beter en anders kan. En hoe leuk is om mee te lopen met die ondernemer naar zijn doelen? En die doelen schuiven ook steeds weer mee want het houdt nooit op. De mooiste vraag die een ondernemer mij kan stellen: ‘Hoe kunnen we over drie jaar vijfmaal zo groot zijn?’ Dan ben ik ‘aan’ en begin ik plannen te maken. Hoe gaan we dat bereiken? Kapitaal, tijdsplanning, personele vraagstukken… Want vooral de juiste mensen om je heen vinden is belangrijk. Daardoor kan je groeien. Dan gaan we ook weer aan de slag met, jawel, DISC!’ Lachend: ‘Klinkt als een verhaal waarbij de cirkel rond is, toch? ’

Anekdote DISC
‘Op het gebied van bedrijfsovernames kan ik wel een mooie anekdote delen alhoewel ik uiteraard helaas geen namen kan noemen. Laatst had ik een overname van een bedrijf die van vader op zoon over ging. Vaak kan een overname afketsen op de prijs. Maar hier hadden we een vader en zoon en deze twee verschilden qua karakter enorm van elkaar. Was de vader een snelle beslisser, die op gevoel zaken doet, daar was juist de zoon degene die tweemaal nadenkt. Dat ging wringen bij vaderlief en hij wilde de stekker eruit trekken. Hij zag zijn zorgvuldig opgebouwde bedrijf op een andere manier geleidt worden. Dat zijn zoon een nachtje extra moet slapen over een te maken keuze, dat betekent niet dat hij geen goede en capabele ondernemer is. We waren in deze situatie echt op ons best. Als bruggenbouwer. Daarom zeg ik: als je inzicht hebt in gedrag en communicatie, kun je aansluiten bij de ander. Uiteindelijk super trots dat er een mooie overname tot stand is gekomen.’

Contenter van de Maand
Alfa vormt de primeur als ‘Contenter van de Maand’. Waarom wilde zij graag de aftrap nemen binnen dit item? ‘Het lokale en maatschappelijke aspect van Content is enorm goed en passend bij Alfa. De betrokkenheid en menselijke maat binnen Alfa vormt een belangrijke sleutel in ons dagelijkse doen en laten’, aldus Hanneke. ‘We steunen vele aanvragen en mooie initiatieven. Zeker lokaal. Ook leuk om te vermelden is dat vanuit de organisatie vrijwilligerswerk wordt gestimuleerd en ondersteund. Daar krijg je gewoon de ruimte voor. Alfa is echt heel sociaal. En duurzaam!’
Erik: ‘Duurzaamheid is anno 2022 erg belangrijk. We zijn als enige kantoor in Nederland B corp gecertificeerd. Dit is een internationaal keurmerk dat laat zien dat je het als bedrijf én ondernemer belangrijk vindt om niet alleen financiële waarde, maar ook waarde voor mens en milieu na te streven.’
Hanneke: ‘Alfa heeft ook de ambitie om het duurzaamste kantoor van Nederland te zijn. Dat gaat hier tot in de kleinste voorbeelden. Neem de lease wagens. Je mag hier nu alleen nog maar elektrisch leasen.’
Rolf: ‘Wij vinden dat we daar ook heel gericht over mee moeten kunnen praten met onze klanten. Zeker vandaag de dag onmisbaar als adviseur.’

De afronding nadert en we vragen altijd naar een laatste uitspraak. Is er iets niet benoemd wat nog vermeld moet worden? ‘Rolf: ‘Hadden we het al over DISC gehad? Over gedrag? Menselijkheid? Haha, nee, gekheid. Weet je, ik zit nu 20 jaar in het vak. Het is het mooiste vak van de wereld. De energie die het mij geeft vertaald zich naar mijn relaties. Samen strategische plannen opstellen en optrekken naar mooie doelen. Dat is toch het mooiste wat er is?’

Alfa Accountants en Adviseurs
Maanlander 35
3824 MN Amersfoort
Tel.        088 – 253 3500
E-mail                  amersfoort@alfa.nl
Website               www.alfa.nl


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------KADER: DISC-methode

De menselijke aansluiting is volgends de tafelgenoten het fundament in de relatie met de klant. De DISC persoonlijkheidsscan is hierin onmisbaar voor Alfa. Rolf: ‘Hoe ga je om met klanten? DISC is een methode om inzicht te krijgen in communicatie stijl en gedrag en maakt gebruik van vier verschillende soorten stijlbeschrijvingen. Voor elke stijl wordt duidelijk wat er nodig is om iemand op zijn gemak te stellen. Waar de één zich al snel gecontroleerd voelt, heeft de ander veel behoefte aan het ontvangen van kaders en duidelijkheid. Het geeft inzicht in jezelf en de ander, in dit geval dus de klant. Ook erg leuk: de wijze van assessment voeren is eenvoudig maar het is het juist niet. Uit de test komen allerlei kleur combinaties, met vier hoofdkleuren;

  • Rood staat voor daadkrachtige mensen. Leiders.
    Geel zijn de mensen die heel creatief zijn. Out of the box denkend.
    Groen zijn de types van de zorg. Behoudend.
    Blauw zijn de traditionele accountants: analytisch en perfectionistisch.

Meer informatie: www.alfa.nl

Nieuws

Contenter van de Maand: Alfa Accountants en Adviseurs!

Finance
Zakelijke Dienstverlening