Content XL-Potlood #82 Maarten van Heugten - Interly

Amersfoort, woensdag 26 april 2023

Elke week komt het XL-Content-potlood in handen van een lokale ondernemer. Degene die de bijdrage schrijft geeft het potlood door aan de volgende collega-Contenter van wie hij of zij denkt dat diegene een bijzondere bijdrage kan leveren, inspiratie geeft of juist iemand die wel eens de spotlight verdiend. Deze week is ons potlood terecht gekomen bij Maarten van Heugten - Interly.

Een werkomgeving creëren waar jongeren wél willen werken 
Afgelopen week viel mijn mond open van verbazing. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat veel jongeren na hun afstuderen geen zin hebben om fulltime te werken. Twintigers ervaren te veel werkdruk en zouden volgens de NOS geen tijd meer overhouden voor “thuisklusjes”. Waar gaat dit fout? 

Het belang van fouten maken 
Jongeren hebben recht op het maken van fouten. Sterker nog, dit horen we juist te stimuleren. Het is een les die vrijwel elke ondernemer met de harde hand heeft moeten leren. Zonder fouten is er namelijk geen groei. En ja, dat is een cliché. Maar blijkbaar is het nodig dat we dit herhalen. 

Als ondernemer heb ik dagelijks hoge verwachtingen van mezelf. Soms is dit bloedirritant, maar vaak is het wel effectief. Onder jongeren levert het kennelijk stress op om veel van zichzelf te verwachten. Terwijl we persoonlijke groei juist moeten stimuleren. 

Iedereen hoort de mogelijkheid te hebben om parttime te werken. Ouders met kinderen, zorgmedewerkers, freelancers: er zijn talloze mensen die met een gegronde reden minder dan 40 uur per week werken. Dit is niets nieuws. Wel is het zorgelijk dat bij zoveel jongeren de zin om te werken afneemt.  

Van stagiair tot eindverantwoordelijke 
Bij Interly doen we alles om de persoonlijke groei van jongeren te stimuleren. Een groot deel van onze huidige medewerkers is hier als stagiair begonnen. Aan de hand van drie kernelementen stomen we onze stagiairs klaar voor een serieuze baan. We geven hen verantwoordelijkheid, vertrouwen en ruimte om fouten te maken. 

Betekent dit dat onze medewerkers nooit werkdruk ervaren? Natuurlijk wel. Dit hoort bij het werkende leven. Zonder de nodige dosis gezonde stress gaat een medewerker nooit groeien. Het is hierbij juist belangrijk om de juiste begeleiding te geven. En vooral om een cultuur te creëren waar het maken van fouten acceptabel is. 

Het onderzoek van het CBS is een alarmbel voor werkgevers. De twintigers van nu zijn tenslotte de toekomst van de arbeidsmarkt. Jezelf ontwikkelen en je eigen carrièrepad uitzetten moet weer aantrekkelijk worden. Juist nu. Hoe gaan we de krapte op de arbeidsmarkt anders oplossen? Door nog meer vacatures uit te zetten voor seniors en mensen met tien jaar ervaring?

Vertrouwen en fouten maken 
Jongeren beschikken over geweldige potenties. Dit biedt kansen voor zowel hen als voor werkgevers. Hoe we dit met z’n allen moeten aanpakken? Laten we beginnen met jongeren de mogelijkheid te geven om te groeien. Door verantwoordelijkheid, vertrouwen en ruimte te geven om fouten te maken. Doe een wekelijkse check-in met je personeel en wees écht betrokken bij hun ontwikkeling. 

Ik weet vanuit ervaring dat er maar één manier is om mensen echt aan je team te binden. Niet met hoge salarissen, een fietsplan of een paar extra vakantiedagen. Jongeren willen de ruimte om te groeien. Daarbij kan het juist goed werken om hoge verwachtingen te stellen. Niet om de werkdruk op te voeren, maar juist om werknemers te laten groeien. 

Wel moet er voldoende ruimte zijn om de gestelde doelen echt te behalen. En dat kan alleen als we een werkcultuur creëren waar je niet wordt afgerekend op je fouten, maar wordt beloond voor het feit dat je jezelf aan het ontwikkelen bent. 

De brandstof van elke onderneming 
Laten we het maken van fouten stimuleren. Het maken van een verkeerde beslissing is namelijk een prachtig leermoment. En nee, we zeggen daarmee niet dat er expres fouten gemaakt moeten worden. Fouten maken is waardevol. De meeste ondernemers weten dit uit eigen ervaring. 

We hebben een cultuur nodig waarin we jongeren ruimte tot zelfontplooiing geven. Want geloof me, een medewerker met uitzicht op persoonlijke ontwikkeling blijft loyaal aan een werkgever. Maakt het in dat geval nog uit of iemand 32, 35 of 40 uur werkt? Natuurlijk niet, want tevreden medewerkers zijn de echte brandstof van een onderneming. Ongeacht het dienstverband. 

Nieuws

Content XL-Potlood #82 Maarten van Heugten - Interly

Marketing & Communicatie