Content Visits #4 Marcel Goemaat – Vakgarage Isselt

Amersfoort, maandag 12 september 2022

Amersfoort staat nog steeds bekend als het best bewaarde geheim van Nederland. Het ondernemerslandschap van de Keistad barst van het ondernemerschap en het doorsnee karakter van de lokale ondernemer is typeerbaar als een kruising tussen de nuchtere Veluwe enerzijds, en de zakelijke randstad anderzijds. Content Visits is het wekelijke item van Content Amersfoort waarin we op bezoek gaan bij mooie ondernemers, hun bedrijf bezoeken en nog beter: we willen échte ondernemersverhalen ontdekken!

Content Visits, editie 4. Ditmaal stuurde de navigatie ons naar Vakgarage Isselt waar de koffie klaar stond bij een zéér nuchtere ondernemer: Marcel Goemaat. De 44-jarige autofanaat is getrouwd met Manon en trotse vader van twee jongens: Bram (8) en Niek (11). Zijn hobby’s – buiten het werk om – laten zich raden: ‘Alles met gemotoriseerde wielen vind ik leuk. Het fanatieke en waaghals-gedrag is er bij mij wel af overigens. Ik zie dat wel in m’n kleine ventjes terug. Die zijn gek van motorcross. Mooi om te zien.’

Familiair gevoel
Bij binnenkomst ontmoeten we naast Marcel zelf ook vaderlief Goemaat. Een bijzonder vriendelijke man waar we aan de balie een kort praatje mee maken. Waar je meteen zou vermoeden dat we met een 2e generatie familiebedrijf te maken hebben, is niets minder waar: ‘Ha, ik weet weinig tot niets van auto’s. Ik ben mijn leven lang slager geweest!’ Ondertussen kijken we rond en valt ons oog op enkele details die ons communicatief tegemoet komen. Van een groen certificaat (Groen gedaan!) tot een '10-sterke-punten' bord. Het tekent de manier waarop Vakgarage Isselt zaken doet, zal later blijken. Eerst naar de koffietafel waar Marcel eerst over zijn vader begint: ‘Hij loopt hier gewoon nog lekker rond. Niets doen is voor hem geen optie. Hij is 72 en wil gewoon nog leuk werken. Fijn toch?’

Ook worden we uitgebreid kwispelend verwelkomd door een prachtige hond en het familiaire gevoel is compleet: ‘Dat is een goed teken want dat is onze kracht. We hebben op jaarbasis zo’n 1400 klanten. Dat weet ik omdat ik afgelopen Kerst 1400 kaarten heb verstuurd.’ Op de vragende blik van Danny Rietveld: ‘Ja, hier versturen we nog kerstkaarten. Hoor je niet vaak meer, hé? ‘Maarreh, voordat we verder gaan: trek je die Vakgarage polo nog aan? Ik heb hem niet voor niets klaar gelegd. Jij wilde een dagje mee lopen, dan zul je ook goed gekleed gaan, haha.’

                                        ‘Ja, hier versturen we nog kerstkaarten. Hoor je niet vaak meer, hé?’

10-jarig jubileum
Eenmaal in een heuse Vakgarage Isselt polo gehesen wandelen we door de werkplaats en laat Marcel ons alles zien. Als we vragen naar de oorsprong van Vakgarage Isselt merkt Marcel op dat we het 10-jarig jubileum naderen: ‘In 2012 zijn we hier gestart. Samen met de gebroeders Van der Meer. Ik was toen niet de eigenaar maar ik was er wel meteen bij betrokken met de intentie dat ik het over zou nemen. Dat is in 2018 gebeurt. Ik was daarvoor al actief in de automotive sector. Uiteraard gestart als automonteur en ook actief geweest als chef werkplaats. Nu alweer enkele jaren eigenaar van Vakgarage Isselt en naderen we het 10-jarig jubileum. De tijd vliegt!’

Op de vraag waar Marcel dan vandaag de dag trots op is: ‘Poeh, weet je, ik zal je eerlijk vertellen dat ik met mijn gezondheid aan het tobben ben. Zonder al teveel details los te laten zet dit me wel vaker aan het denken en het besef groeit dan pas echt wat je hebt. Ik kan genieten van mijn pa die hier rond loopt, een lachbui met mijn mooie team, inmiddels vier monteurs, maar dus ook van een heerlijk etentje bij Rauw hier op de Isselt of in de stad. Je moet genieten van het leven en echt doen wat je leuk vind.’

                                        'Je moet genieten van het leven en echt doen wat je leuk vind!’

Menselijke benadering
‘Even tussendoor: Boudewijn Coert is toch ook lid van Content? Van Toko BoCo? Hij was tien jaar geleden onze eerste klant en zal ik je eens wat vertellen? Hij is nog steeds klant. Kijk, dat zijn dingen die mijn dag maken. Dat hij hier nog steeds binnen loopt, zich thuis voelt en we hem bij naam en toenaam kennen. Dat is ook het grote verschil tussen ons en grote partijen: hier ben je geen nummer. Onze flexibiliteit is écht onze kracht en wij werken á la carte. Haha, ik zie je lachen. Ik vergelijk ons autobedrijf wel eens met een restaurant. Ook hier krijg je persoonlijke service, en we gaan heel ver voor onze klanten. Nog gekker gezegd: auto’s is voor mij eigenlijk bijzaak. De beleving en de menselijke benadering, die zijn voor mij prioriteit nummer één.’

‘                                              Auto’s is voor mij eigenlijk bijzaak. Hier ben je geen nummer.’

‘Waar komt dat vandaan? Ach, ik benader het maar heel eenvoudig: ik wil de mensen hier behandelen zoals ik zelf ook behandeld wil worden. Oprechte service en aandacht. Zoals ik net vertelde over die kerstkaarten: mensen waarderen dat echt. En die stuur ik trouwens naar vaste klanten. Dus niet lukraak.’

Marcel is recentelijk op -klein-  onderzoek uitgegaan. ‘Ik wilde wel eens weten: wat is je grootste irritatie aan een autobedrijf? De antwoorden van enkele collega-ondernemers: het moet gewoon geregeld zijn. Eerlijkheid en transparantie. De reden dat ik dat wilde weten? Ik vind dat fijn want dan weet je waar het om draait. Nog fijner is het als je bevestigd krijgt wat bij jou dus ook op één staat.’

Toekomst ambities
Het gaat goed met Vakgarage Isselt. Uiteraard heeft ook Marcel te maken met de markt omstandigheden zoals langere levertijden en stijgende prijzen: ‘Desondanks gaat het goed want ik ben daar gewoon heel eerlijk en helder in naar iedereen die hier binnen komt. Eerlijkheid en een juist verwachtingspatroon is nog steeds één van de sleutels tot een goede klantrelatie.’ Wanneer we vragen naar de toekomst: ‘Ambities zijn er altijd en ik vind ook dat je altijd naar de toekomst moet kijken. Mijn perikelen rondom mijn gezondheid staat dat nu wel even in de weg. Nu is het even een kwestie van consolideren. Het belangrijkste zal wel altijd blijven: ik wil geen groot bedrijf worden. Het persoonlijke mag er nooit vanaf gaan. Klanten mogen geen nummer worden.’ Marcel maakt een grote glimlach: ‘Ik weet de meest gekke dingen van klanten. Dat wil ik houden! Nee, zonder dollen. Maak het leven niet te ingewikkeld met elkaar. Maak het leuk. Laatst was ik met mijn pa hier op de Stichtse Rotonde saampjes op pad. We moesten een auto met autopech opladen en verder helpen. Is toch heerlijk, dan zijn we weer echt met de basis bezig: mensen op weg helpen.’

Vakgarage Isselt
Radonweg 20
3812 RL Amersfoort
Tel. Nr.: 033 463 7470
E-mail: info@vakgarage-isselt.nl 
Website: www.vakgarage-isselt.nl 

Nieuws

Content Visits #4 Marcel Goemaat – Vakgarage Isselt

Automotive