Christmas à la Carte - Column Bert van Weert (Addictions)

Amersfoort, woensdag 13 december 2023

𝑴𝒆𝒆𝒅𝒐𝒆𝒏 𝒐𝒇 𝒘𝒊𝒏𝒏𝒆𝒏?

Kerst komt vroeg. Voor marketeers sowieso. Al vroeg in de herfst bedenk je de decemberacties. En ook terwijl ik dit schrijf, bast ‘Last Christmas’ van Sky Radio door de bluetoothspeaker. Tegen die tijd dat de boom staat, kun je Mariah Carey niet meer horen. Dat zou je misschien denken, maar de laatste jaren maakt zich een voortdurend kerstgevoel van mij meester.

Zo merk ik dat klanten en projecten die er ‘maatschappelijk toe doen’ een enorme aantrekkingskracht op me hebben. Met campagnes help ik Nederland op de fiets, gooi ik me in de strijd voor monumenten en de energietransitie, rebrand ik zorginstellingen, draag ik mijn steentje bij aan de woningnood en ik ga voor mijn werk zelfs terug naar de schoolbanken. Wil ik kunnen pieken dan maakt dat extra aureool van verbinding het zeker makkelijker.

Verbinding, het woord is gevallen. Voor het Professionals Programma van MBO Amersfoort ging ik dit jaar op bezoek bij Newasco. Ik interviewde de Nieuwlandjes over werkend leren. Was er nog hoop? Ze bleken nauwelijks goede mensen te kunnen vinden. Dus togen ze naar de voormalige Suncourt aan de Zonnehof waar Oekraïners de verschrikkingen uit eigen land ontvluchten. Ze boden ze een taalcursus aan. Ze deden dit vaker met andere ‘migranten’. En wat je geeft, krijg je terug. De dankbaarheid van hun nieuwkomers was onbeschrijflijk. Hele gezinnen improviseerden er op de zaak bij hun kerstviering met zang, dans en eten lustig op los. Is dat niet de oerkracht van meedoen?

Rocking Up X-mas
Vanuit de Masters of Business hebben we drie jaar geleden het initiatief Rocking Up X-mas in deze contreien laten aarden. Onder bezielende leiding van Hans Keijmel bezorgen we dit jaar opnieuw ruim 600 kinderen en 400 volwassenen een onvergetelijke kerst. In de pakketten onder meer ingrediënten voor een kerstdiner en -ontbijt, een fijn recept en cadeautjes. Daar sta je dan op de stoep van een gezin dat het echt niet heeft. Ergens in de diepte floept toch een lampje aan. Immers elektra kost geld. Voorzichtig opent een vrouw de deur, met vlak achter haar nieuwsgierige kinderen. Jij stelt je voor als gulle gever. Bij haar blik van ongeloof voel je je in een split second Robert ten Brink als de kinderen hun voetbal te pakken hebben en die juichend de kamer in tronen. Met de kerstnaald op het vinyl klinkt in verte ‘All you Need Is Love’

Verbinding lijkt een platgetreden pad, maar dat is het niet. Voor wie daar de inhoud en de zuivere intentie aan toevoegt, is het een eindeloos inspirerend bron. Onbaatzuchtig geven. Ik wil dat mensen meedoen. Al moet je daarin voortdurend de grens bewaken. Sta ik als benefietkeeper wel voor het goede doel? Om een kerstboterham met spijs over te houden moet je in dit vak ook zakelijk wedstrijden weten te winnen. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Ik zie ze nog staan. Langs de lijn. Waterkoud. De pupilletjes van Ajax en Feyenoord coachend: Louis van Gaal en Willem van Hanegem. Terwijl Louis, toen al vanuit zijn totale mensprincipe, aanstuurde op het maken van die ‘kool’, veegde Willem van Hanegem snottebelneuzen af met de mededeling: ‘Je moet wel meedoen, hè anders krijg je het koud’.

De moraal van dit verhaal: er zit meer kerst in een jaar dan twee dagen. Laat elkaar meedoen, dan winnen we allemaal!

Bert van Weert
aanvoerder van Addictions, 
voorzitter van de Masters of Business

Nieuws

Christmas à la Carte - Column Bert van Weert (Addictions)

Marketing & Communicatie
Zakelijke Dienstverlening