25 Jaar 'Concreet': Vormgeven met Passie en Innovatie!

Amersfoort, woensdag 21 september 2023

Een mijlpaal bereikt en een verhaal te vertellen! In een wereld die constant in beweging is, viert 'Concreet geeft Vorm' 25 sprankelende jaren van creativiteit, innovatie en, ja, tafelvoetbal! Oprichter Martijn Hassink deelt in een openhartig interview de reis, de leermomenten, en de successen van 25 jaar ‘Concreet’ zijn, en laat zien hoe het bureau zich heeft ontwikkeld tot een begrip in de branche. En zoals Martijn enthousiast stelt: 'Merk dat je bent! Het is meer dan een motto, het is de drijvende kracht achter alles wat we creëren!'

Martijn, gefeliciteerd met het 25-jarig jubileum! Hoe voelt het om een kwart eeuw aan merkidentiteit te hebben gewerkt?
'Dank je wel! Dat voelt eigenlijk wel goed. We staan er niet zo enorm bij stil, maar het betekent in ieder geval dat we veel ervaring hebben. We hebben ook veel veranderingen in ons vak en in de markt meegemaakt. Blijkbaar zijn we goed in staat om ons aan te passen en met de tijd mee te gaan.

Kun je het allereerste project van "Concreet geeft Vorm" nog herinneren? Wat maakte het speciaal?
‘Het eerste project in 1998 was een corporate identity voor een beurs commissie bedrijf, gevestigd in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Deze opdracht leidde tot de oprichting van Hassink & Stenacker Grafisch Ontwerp, de voorloper van Concreet geeft vorm (sinds 2005 is de naam gewijzigd). De eigenaar van het beurs commissie bedrijf schonk ons zijn vertrouwen; het was een heel omvangrijke opdracht. Hij leerde ons ook de eerste kneepjes van het ondernemerschap; we moesten van hem op alle inkoop verplicht marge rekenen om ons risico te dekken. Een betere leerschool hadden we eigenlijk niet kunnen hebben.’

Wat is het meest uitdagende rebranding project geweest in de afgelopen 25 jaar, en waarom?
‘We hebben best vaak uitdagende projecten, maar de rebranding van mbo Amersfoort en mbo Utrecht in 2012 was wel het spannendst. Omdat de naam ROC Asa besmet was geraakt door het faillissement van koepelorganisatie Amarantis, waren we genoodzaakt tussen 1 augustus 2012 en 31 december 2012 de gehele rebranding uit te voeren; van een nieuwe identiteit tot aan de signing van alle scholen, websites, brochures, auto’s, fietsen en de introductiecampagnes en films voor de nieuwe huisstijl van beide organisaties. We zijn er best trots op dat dit zo goed is gelukt.’

Hoe ziet de ideale klant van "Concreet geeft Vorm" eruit?
‘Een professionele klant met een langetermijnvisie, die goed weet waar hij of zij met de organisatie heen wil en openstaat voor verandering, heeft onze voorkeur. Het liefst werken we met klanten die een nieuwe branding, of rebranding, nodig hebben, samen met positionering, een nieuwe naam, merkidentiteit, website, enzovoort. Wij hebben een voorkeur voor projecten met maatschappelijke relevantie; dit kan gerelateerd zijn aan onderwijs, overheid, of zorg, maar ook aan duurzaamheid, voeding, of zakelijke dienstverlening.’

"Duurzame relaties" staat centraal in jullie aanpak. Kun je een voorbeeld geven van zo'n langdurige relatie?
‘We werken al jaren voor veel klanten, zoals Meander Medisch Centrum. Met Meander hebben we de eerste merkupdate gedaan toen ze nog op de oude locaties zaten. Vanuit daar zijn we met hen ‘meegegaan’ naar het nieuwe ziekenhuis aan de Maatweg. In 2012 hebben we de huisstijl vernieuwd en diverse middelen en campagnes voor hen ontwikkeld. Momenteel zijn we druk bezig met een arbeidsmarktcampagne die dit jaar wordt gelanceerd.’

Het 25-jarig bestaan is een grote mijlpaal. Wat zijn jullie doelen en ambities voor de komende 5 tot 10 jaar?
‘Dat is inderdaad een mijlpaal. Onze ambitie is eigenlijk steeds om onszelf te verbeteren en klanten te ondersteunen in hun positionering. We zijn op dit moment bezig met het herijken van onze eigen positionering en daaruit zal ook een nieuwe website voor Concreet voortkomen. Dat is een omvangrijke taak, dus wanneer de nieuwe site live gaat, durf ik nog niet te zeggen, maar het streven is begin 2024. Als ik vooruitkijk naar 2033, dan hoop ik dat Concreet minimaal net zo goed voor staat als nu en dat iemand anders bereid is het stokje van mij over te nemen.’

Hoe houden jullie de creativiteit hoog binnen het team? Zijn er bepaalde rituelen of teamactiviteiten?
‘We spelen elke dag één à twee keer tafelvoetbal. Dat is ook nodig; af en toe is het belangrijk om even achter de Mac vandaan te komen en iets anders te doen. Onderling bekijken we vaak elkaars werk en overleggen we over mogelijke oplossingen. Daarnaast zoeken we regelmatig naar interessante en leerzame workshops die we allen kunnen bijwonen, bijvoorbeeld over AI en SEO. Iedere dag lunchen we samen en praten we over allerlei onderwerpen en kwesties, zowel privé als werkgerelateerd. Een paar keer per jaar met z’n allen iets leuks doen en uit eten gaan, is natuurlijk ook leuk, gezellig en inspirerend.’

Als je "Concreet geeft Vorm" in drie woorden moet omschrijven, welke zouden dat zijn?
‘Onze merkwaarden zijn: oorspronkelijk, esthetisch en toegewijd. Dat komt aardig overeen met de vraag, maar we zijn ook heel toegankelijk, proactief en trouw!'

Stel, je kon een billboard ontwerpen dat door miljoenen mensen gezien wordt. Wat zou erop staan?
‘“Merk dat je bent.” Dat is de pay-off van Concreet geeft vorm en wel de essentie van ons werk: merken ontwikkelen voor organisaties die naadloos aansluiten bij wie ze zijn. Maar als miljoenen mensen dit billboard zouden zien, dan zou het handiger zijn om het in het Engels te hebben. Daar moet ik nog even over nadenken.’

Tot slot, wie zou je speciaal willen bedanken of erkennen voor de steun en samenwerking in de afgelopen 25 jaar?
‘Als ik één persoon zou noemen, zou ik onvermijdelijk anderen tekortdoen. Ik ben dankbaar voor alle klanten, voor alle collega’s van zowel Concreet als Hassink & Stenacker, en voor onze zakelijke partners. Ook mijn kinderen, vriendin, familie, en ondernemersnetwerk hebben allen bijgedragen aan ons succes. Ze waren allemaal onmisbaar om te komen waar we nu zijn.’

Op de foto v.l.n.r. Raven Lakerveld, Martijn Hassink, Pascalle Kaljé, Edwin Kopper, Sophie Mulder, Robert Jan Telkers.
Fotocredits: Rodney Kersten

Nieuws

25 Jaar 'Concreet': Vormgeven met Passie en Innovatie!

Zakelijke Dienstverlening