Overslaan naar inhoud

Zomercolumn Bert van Weert (Addictions)

8 juli 2025

All that’s missing is the sea…

 Als communicado werk ik voor veel bouwbedrijven, installateurs en infrastructurele innovatievelingen. En ik weet het inmiddels: ‘de bouwvak’ is hun deadline der deadlines. Alles moet dan van het bureau af, de keet uit en - als het even kan - worden opgeleverd. Zodra de watervalplanningen daar van de wand parelen, weet je één ding: de grote zomerexodus is begonnen…

Miljoen
Als vliegende reporter bevind ik mij op daken in oude stadswijken, bericht ik over de eerste heipalen van een zorgcomplex en voeg ik mij bij prachtige restauraties. Wonen is als grondrecht behoorlijk in de verdrukking geraakt. Er moeten de komende jaren één miljoen huizen bij en anders woon je tot je vijfendertigste bij je ouders. Of je verdrinkt als krasse knar in je eigen ‘rijkdom’. 

Stadsomroeper
De sector is ook bij jou als ondernemer dieper ingesleten dan je denkt. Want hoe geef je groei onderdak? Hoe ga je om met duurzaamheid? En wat doe je met je energievoorziening? Mijn bevlogenheid om als stadsomroeper en teksttovenaar een deel van de oplossing te zijn, ideeën en concepten te kunnen neerleggen en hier en daar een communicatie-afdeling aan te slingeren, maakt me gelukkig.

Kikkerland-paradox
Ondernemers bouwen dag-in-dag-uit aan iets. En toch draait het vooral om keuzes. Je kunt niet overal kampioen in zijn. Het is de kikkerland-paradox waar ik de laatste jaren gevoeliger voor ben geworden. Doorselecteren. Complexe zaken platslaan, nieuws een menselijk gezicht geven. Dát is de content die ik wil schrijven, en waar jij op gevonden wilt worden. AI gaat de echte punten op de i niet voor je zetten.

Er is geen ik en jij, zonder ‘wij’
Mijn natural high krijg ik van zinvol communiceren. Zorg-, mobiliteits- of energievraagstukken? Nieuwe dingen die ons vooruit helpen. Wil jij het anders doen? Kom maar op! Ik ben gek op pionieren. Paden banen. Er is denkkracht genoeg als we alle polariserende krachten samen omzetten in kwalitatieve vooruitgang. Er is geen ik en jij, zonder ‘wij’. 

Cup-a-Soup
Maar blijf tegelijk wel die rebel with a cause. Kietel het kind in jezelf. Ik laat die regelmatig uitwaaien op mijn gemotoriseerde tweewieler. Dan rij ik een rondje langs de Friese meren of ik trotseer de uitdagingen van de Stelvio of the Isle of Skye. Inspiratie duikt daar op in elke bocht. Toen ik een paar weken geleden zo absent oogde als de afdeling sabbatical zelf, vatte een motormaatje het in één Cup-a-Soup-regel voor me samen: ‘Bert, alles draait om fun, friendship and finance’. De laatste ‘f’ zie ik vooral als de ‘win-win’. Het waren met name de eerste twee die de rest van de trip als een mantra door mijn tweecilinder roffelden.

Elkaar verder helpen - zakelijk en privé. Als voorzitter én ondernemer zit dat mij diep in de genen. En laten we wel wezen: wat zou het leven van een communicatieman zijn zonder fun en friendship?

Terwijl ook ik mijn bureau voor de bouwvak leegruim en mijn bureaublad ‘save’, laat het ultieme zomerbeeld mij ineens niet meer los. Twee young guns languit in een zwembad, spelend op hun trompet.

Club Tropicana, drinks are free
Fun and sunshine, there's enough for everyone
All that's missing is the sea
But don't worry, you can suntan
 

Geniet van de zomer allemaal! Wees content, and focus on your C.

Bert van Weert
Oprichter Addictions en voorzitter Masters of Business
Reageren kan via bert@addictions.nl 

Zomercolumn Bert van Weert (Addictions)
Addictions, Bert van Weert 033 456 61 15 bert@addictions.nl http://www.addictions.nl