Studenten van het ICT College van Campus Amersfoort (ROC Midden Nederland) hebben de hoofdprijs gewonnen tijdens de Jongeren Klimaatdag in Utrecht. Hun idee voor een schone stadsgracht en duidelijke voorlichting over watervervuiling werd het beste campagneplan van de dag. Een mooi voorbeeld van hoe studenten leren in de praktijk, met impact op echte maatschappelijke thema’s.
Op dinsdag 11 juni vond de finaledag plaats in jongerencentrum Younity in Utrecht. Ongeveer 35 mbo-studenten deden mee. Ons team van Software Developer-studenten kwam met een creatief plan: een speciale boot die grachten schoonmaakt, gecombineerd met een opvallende kubus gevuld met vervuild grachtwater en een infobord. Het plan combineert technologie en bewustwording: een vaartuig dat plastic en afval uit de grachten vist, én een opvallende display – een transparante kubus met vervuild water – om inwoners stil te laten staan bij watervervuiling in hun eigen stad.
Leren over klimaat en debat
Voorafgaand aan
de finaledag namen de studenten deel aan het programma Klimaat, Debat &
Politieke Impact, met lessen over klimaatverandering, overtuigingskracht en
campagnestrategie. Het programma is een initiatief van de Jonge
Klimaatbeweging, in samenwerking met o.a. Save the Children.
De winst en wat nu?
Na inspirerende workshops en sterke presentaties, koos de
jury – met o.a. politici en jongerenorganisaties – één van onze teams als
winnaar. Hun campagne krijgt een startbudget van €1.000,- en wordt samen met de
Jonge Klimaatbeweging écht uitgevoerd. De studenten krijgen binnenkort begeleiding van de Jonge Klimaatbeweging
om hun campagne daadwerkelijk uit te voeren. Met het gewonnen startbudget van
€1.000 brengen zij hun idee tot leven – een concrete stap van onderwijs naar
maatschappelijke actie.