Overslaan naar inhoud

XA (Xerox Amersfoort) kijkt vanuit nieuwe locatie met frisse blik naar de toekomst!

21 november 2025

Amersfoort, vrijdag 21 november 2025 

Recent verhuisde XA (Xerox Amersfoort) van Spacelab 1 naar Maanlander 39, slechts een paar deuren verder, vanwaar zij met een frisse blik naar de toekomst kijken. Al meer dan 25 jaar is XA een vertrouwde naam, zeker in Amersfoort. Maar de naam van XA, en die van Martijn Jansen, directeur XA, reikt veel verder dan de lokale grenzen van de Keistad. Zowel regionaal én landelijk is XA actief en staan zij garant voor puur ondernemerschap.

Een kwart eeuw XA. Deze mijlpaal vormt een mooi moment voor een energiek gesprek met Martijn Jansen, directeur van XA. Een rasondernemer waar we blij mee zijn binnen Content.

Hi Martijn, vertel eens: wat is bepalend voor jullie succes?
“Jarenlange relaties krijg je door persoonlijke aandacht te geven. Maar onderschat niet dat een goed, betrouwbaar en veilig product een randvoorwaarde blijft om zaken te doen. Ik ben persoonlijk onder de indruk dat Xerox al jarenlang kwalitatief hoogwaardige, veilige printers en multifunctionals op de markt brengt. Daarbij durf ik elke uitdaging aan. Een Xerox die we bijvoorbeeld in een pilot of testfase naast een ander merk plaatsen, blijft nagenoeg altijd staan.”

Hoe zou je het ondernemerschap van XA willen omschrijven?
“Je kunt een prachtig premium product hebben, maar de reden dat klanten met je zakendoen zit ook in de bereidheid om net die ene extra stap te zetten. Het heeft met discipline te maken, een woord waar het in de huidige, snelle maatschappij soms aan ontbreekt. Binnen het XA-team vinden we het belangrijk om dingen in één keer goed te doen. Daarnaast geloven we dat de menselijke factor allesbepalend is en blijft. In grote organisaties zie je nog weleens dat er te veel geautomatiseerd wordt: ze kennen je niet meer als klant. Onze persoonlijke aanpak levert juist succes op. Het is de reden dat ook grote landelijke organisaties, waar snelheid en urgentie van belang zijn, voor ons kiezen. Als het er écht op aankomt, maakt menselijk contact nog steeds het verschil. Daarom hebben we er zelfs een blog* over geschreven.”

Voor wat kunnen andere ondernemers bij jullie terecht?
“Allereerst voor printing, maar natuurlijk ook voor alles wat daarvoor nodig is. Sterker nog: we leveren ook kantoorartikelen, verpakkingsmaterialen en toner en inkt van andere printermerken. Daarnaast hebben we in meer dan 25 jaar veel ervaring opgebouwd op het gebied van scanning, documentmanagement en het veilig omgaan met documenten.

Is er in de toekomst nog een rol voor printing?
“Dat is een interessante vraag en het antwoord is positief. Sterker nog: als je iets uitprint, niet digitaliseert en opslaat in een kluis, dan kan het ook niet gehackt worden. Het zou mij daarom niet verbazen als er, door de toename van digitale aanvallen, een tegenreactie ontstaat: ‘gelukkig heb ik het nog op papier’. Ook in de grafische industrie waar we aan leveren zie ik een trend. Bedrijven willen opvallen, en dus vallen er steeds vaker weer persoonlijke, geprinte mailingen op de deurmat. Ik ziet dat als reactie op de (te) vluchtige digitale communicatie. Een print is iets wat langer onder de aandacht blijft, een e-mailnieuwsbrief kent eerder ‘delete’. Tot slot vertegenwoordigt print vaak een eindproduct van grote waarde: als je een huis hebt gekocht, een testament hebt afgesloten of met instanties moet overleggen, dan wil je iets tastbaars in handen hebben.”

Heb je tips voor collega-ondernemers?
“Elke branche is in beweging, maar blijf dicht bij jezelf, vertrouw op je intuïtie en behandel klanten zoals je zelf behandeld wilt worden. Wees bereikbaar: neem de telefoon op als klanten dringende vragen hebben. En zorg dat je mensen in huis hebt die energie krijgen van het binnenhalen van nieuwe klanten en weten wanneer ze mogen vragen om de order. Dat is nodig, omdat de dag van morgen ineens anders kan zijn. Met ondernemers die willen sparren over manieren of randvoorwaarden om new business te verkrijgen ga ik graag in gesprek. Ongetwijfeld kunnen we van elkaar leren.”

*Bron XA: https://www.xa.nl/nieuws/detail/iets-te-veel-geautomatiseerd-wanneer-menselijk-contact-het-verschil-maakt

Meer informatie:  XA - Document professionals 

XA (Xerox Amersfoort) kijkt vanuit nieuwe locatie met frisse blik naar de toekomst!
XA Document Solutions +31 33 454 5050 contactxa@xa.nl https://www.xa.nl