CONTENT XL-POTLOOD #75: Roland Guijs- Indall

Amersfoort, woensdag 1 maart 2023

Elke week komt het XL-Content-potlood in handen van een lokale ondernemer. Degene die de bijdrage schrijft geeft het potlood door aan de volgende collega-Contenter van wie hij of zij denkt dat diegene een bijzondere bijdrage kan leveren, inspiratie geeft of juist iemand die wel eens de spotlight verdiend. Deze week is ons potlood terecht gekomen bij Roland Guijs van Indall.

'Maak techniek weer sexy!' Ik wilde dat ik deze tagline zelf had bedacht, maar die eer gaat naar de verslaggeefster van het Algemeen Dagblad. Dit is namelijk wel precies waar we in geloven en wat we doen bij Indall. 

Anno 2023 heeft techniek en technologie nog steeds een beetje stoffig imago helaas, en ook onterecht als je het aan mij vraagt. Als afgestudeerd werktuigbouwkundige en inmiddels mediaproducent, ken ik zowel de creatieve als de bèta kant en kan ik zeggen dat techniek met recht sexy kan zijn. Dit op een juiste manier naar buiten brengen blijkt helaas vaak een uitdaging. Deels omdat technische bedrijven daar nooit echt mee bezig waren, deels omdat een blok staal simpelweg minder sexappeal heeft dan een consumentenproduct en deels omdat communicatie voor technische bedrijven een speciale aanpak verdient.


Arbeidstekorten
Het imago van de sector heeft er helaas aan bij gedragen dat een technische carrière niet in trek is bij jong talent. De sector vergrijst en het aantal vacatures loopt enorm op. Het gevolg? De wachttijd voor het laten installeren van een zonnepaneel is gemiddeld een half jaar en grote vernieuwingen laten op zich wachten omdat er geen capaciteit is om dit verder te kunnen ontwikkelen. Elk bedrijf vecht om het handjevol beschikbaar technisch talent.

Natuurlijk moeten er veel meer technici (m/v/x) opgeleid worden, maar daar heb je als organisatie met een openstaande vacature nu helemaal niets aan. Kleine funfact tussendoor, een gemiddelde openstaande vacature kost zo’n € 350.

Per dag.


Employer Branding
Reden genoeg om als bedrijf te investeren in goede arbeidsmarktcommunicatie. Succesvolle employer branding is heus geen hogere wiskunde of een peperduur traject. De kunst zit hem juist in de mix en in de authenticiteit. Een snel geplaatste – met een iPhone gemaakte – foto van de gezellige vrijmibo, is net zo belangrijk als een strakke bedrijfsvideo of een persoonlijke vlog van Tom van R&D die vertelt over zijn werkdag. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn, ervaren hoe de werksfeer is, aan welke toffe innovaties ze werken en wat hun toekomstige collega’s van de baas vinden.

Reden genoeg dus om eens goed na te denken over de inzet van video, om die felbegeerde kandidaat voor de vacature te werven, maar ook om investeerders of klanten te overtuigen van de nieuwste innovatie. En we denken graag mee over hoe je dat nu het beste kan doen. Wie is we? Ik en mijn collega’s van Indall, die met digitale media als video, animatie en design, technologie op een begrijpelijke manier visueel – en sexy – maken.

Nieuws

CONTENT XL-POTLOOD #75: Roland Guijs- Indall

Marketing & Communicatie
Zakelijke Dienstverlening