CONTENT XL-POTLOOD #45: Stefan Roorda - Beeldvoerders

Amersfoort, maandag 13 juni 2022

Elke week komt het XL-Content-potlood in handen van een lokale ondernemer. Degene die de bijdrage schrijft geeft het potlood door aan de volgende collega-ondernemer van wie hij of zij denkt dat diegene een bijzondere bijdrage kan leveren, inspiratie geeft of juist wel eens de spotlight verdient. Deze week is ons potlood terechtgekomen bij Stefan Roorda van Beeldvoerders.

Waardoor ben jij als laatste écht geïnspireerd als ondernemer? Hoe lang is dat geleden? Dat je ineens die vlaag creatieve energie voelde opkomen... Dat je het kwartje bijna kon horen vallen in je hoofd.... Dat je dacht: "Wat inspirerend zeg, zo had ik het nog nooit bekeken!"

Mijn naam is Stefan Roorda van Beeldvoerders. Ik neem jullie graag mee in één van mijn favoriete onderwerpen: inspiratie.

Inspiratie is een belangrijk onderdeel van een creatief proces. Want hoe kom je tot een creatief product wat opvalt? Hoe maak je een website die van je scherm spat? Een film waarnaar je blijft kijken. Hoe val je op in een wereld waarin zoveel om aandacht schreeuwt en er ook zoveel (middelmatigheid voorbij komt?

Ik geef jullie in deze column graag drie tips mee om je gedachten te blijven prikkelen als ondernemer. Veel inspiratie toegewenst!

Tip #1 - Vertraag met regelmaat

Laten we maar beginnen met de minst populaire tip. Vertraag met regelmaat. Als ondernemer vertragen? Doe eens even rustig, joh. Het gaat juist om versnellen, knallen, doelen stellen en bereiken. Toch?

De meeste ondernemers zitten niet verlegen om ideeën. En gedrevenheid? Ruimschoots aanwezig. Maar alleen maar knallen, daar word je als ondernemer niet scherper van.

Je herkent vast dat goede ideeën vaak ontstaan op onverwachte momenten. Als je in het bos loopt, onder de douche staat of 's ochtends vroeg wakker wordt. Als je een paar dagen afstand neemt van je werk, begint er ineens van alles te stromen aan ideeën. Even mentaal de boel weer ordenen. Echt belangrijk.

Uit onderzoek van wetenschappers Sandkühler en Bhattacharya (University of London) blijkt dat ‘het Eureka-moment’ vaak júist ontstaat als je hersenen ruimte krijgen. Het is dus essentieel om regelmatig uit het raam te staren, je geest ruimte te geven...

Blijf niet in hetzelfde rondje denken. Vertraag. Pak rust. Ontvlucht de hoogste versnelling. Ga je écht beter van ondernemen.

Tip #2 - Werk vanuit halve ideeën

Als ondernemer zie je het vaak al helemaal voor je. Verleidelijk om je plan dan meteen helemaal uit de doeken te doen aan je collega's. Tip 2: doe dat niet. Juist halve ideeën, delen van concepten & flarden van gedachten zorgen ervoor dat mensen in je omgeving hun creativiteit kunnen toevoegen. En het mooie? Dit maakt je 'wakker' voor nieuwe mogelijkheden, een andere manier van kijken.

"We cannot solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them" (Albert Einstein). Complexe ondernemers uitdagingen los je niet op met dezelfde manier van denken. Vaak hebben ideeën rijpingstijd nodig. Neem je omgeving mee, leg je uitdagingen in het midden neer. Je zult versteld staan wat er ontstaat...

Tip #3 - Maak gebruik van extern geheugen

Een echte ondernemer eigenschap: zien wat anderen nog niet zien. Simon Sinek zei eens: “Leadership requires two things: a vision of the world that does not yet exist and the ability to communicate it”.

Misschien ken je ze wel. Die ondernemers die voor de muziek uitlopen. Ze zien het al helemaal voor zich. Hebben ze gelijk? Of zijn ze aan het dagdromen? Vaak weet je het pas achteraf. Mensen meekrijgen in je visie is nog niet zo eenvoudig. En vaak zit je zelf ook nog middenin een denkproces...

Tip 3: haal alle inspiratie uit je hoofd en schrijf het ergens op. Je hoofd is bedoeld om dingen te bedenken en niet om te onthouden. Werk jij met een notitieboekje? Een app? Schrijf zoveel mogelijk op in je externe geheugen. Na verloop van tijd ontdek je de structuur, komt er overzicht, verbind je gedachten aan elkaar en heb je alles op één plek verzameld. Zelf gebruik ik hiervoor de app Things. Op deze pagina vind je een mooie lijst met goede alternatieven voor je externe geheugen.

Over Beeldvoerders

Bij Beeldvoerders helpen wij je met je verhaal naar buiten toe. Zoals woordvoerders. Maar dan met beeld.

Wellicht zie je het al helemaal voor je en zoek je hulp bij het concreet maken van je ideeën. We pakken dan graag de camera, de drone of creëren een website, een beeldbank of een campagne. Soms zie je het nog helemaal niet, maar hebben wij er al wel een beeld bij. We helpen je dan graag door te inspireren, te verrassen, zodat er een steeds scherper plaatje ontstaat. Van inspiratie naar creatie. Altijd vanuit relatie.

We inspireren je graag op één van de volgende onderwerpen:

  • Welke kansen liggen er voor jullie organisatie in videomarketing?

  • Hoe zorg ik dat er méér haal uit mijn website?

  • De kracht van échte beelden. Bedrijfsfotografie die overtuigt.

  • Hoe creëer ik een sterk en herkenbaar merk met Brand Archetypes?

  • Hoe word ik goed gevonden in Google?


Het potlood ontving ik van Job Kramer. Dank Job! Ik geef het XL Potlood graag door aan Martijn Beumers van Axendo.
Nieuws

CONTENT XL-POTLOOD #45: Stefan Roorda - Beeldvoerders

Marketing & Communicatie
Zakelijke Dienstverlening