CONTENT XL-POTLOOD #20: ARJAN ANKERMAN - ELBA\REC

Amersfoort, dinsdag 30 november 2021

Jouw bedrijf zit vol mooie verhalen … 
… vertel ze op de juiste manier!

Door de enorme digitalisering en constante verbondenheid met elkaar, hoeven mensen niet meer naar specifieke ‘plekken’ voor informatie, worden mensen constant (door elkaar) beïnvloed en heeft iedereen zijn of haar eigen manier om op de hoogte te blijven van ‘de wereld’ om hun heen. Dit vraagt om een andere manier van communiceren om jouw bedrijf of organisatie onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep(en). Het is juist de inhoud van de boodschap die het onderscheidend vermogen bepaalt. En dan hebben wij het niet alleen over jouw product of dienstverlening, want het WC-eend verhaal kennen wij allemaal.

Om jouw doelgroep(en) echt te bereiken, moet je het verhaal achter jouw bedrijf juist vertellen. Wat drijft je om de dingen te doen, zoals je ze doet? Redactionele marketing, ofwel Content marketing, biedt daarbij uitkomst! Content maak je immers specifiek voor de lezer, kijker of gebruiker. Met content kan je jouw doelgroepen inspireren in tegenstelling tot communicatie, dat meer wordt ‘gestrooid’. Door de inhoud van jouw verhaal wordt de band met uw doelgroep(en) versterkt. Het is dus zaak om het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf, dienst of product, te vertalen naar een verhaal. Jouw verhaal!

Aanspreken en inspireren
Jouw verhaal moet verpakt worden in een vorm die jouw doelgroep aanspreekt en inspireert. Naar verhalen die jouw (potentiële) klanten graag lezen. Verhalen die interesseren. Allemaal verhalen die jouw bedrijf of organisatie haar onderscheidende positionering geven. Uiteraard moet je dat die verhalen niet in één keer vertellen, maar binnen een verhaallijn die toewerkt naar een climax. En dat is tegelijkertijd een ander voordeel ten opzichte van reguliere communicatie. Door te vertellen, kun je vele verhalen kwijt. Op verschillende momenten, op verschillende niveaus en mogelijk richting verschillende opdrachtgevers. Zo heb je meer bereik, meer fans en uiteindelijk beter resultaat.

Nieuwe kanalen
Helaas zijn wij door COVID genoodzaakt veel meer online met elkaar te overleggen. Ook evenementen hebben het afgelopen jaar veel online plaatsgevonden. Een nadeel, want het netwerken wat wij zo belangrijk vinden kan niet op die manier. Maar het blijkt ook een voordeel. Onze ervaring leert dat mensen nog steeds op zoek blijven naar informatie en kennis. Mede door COVID zijn nieuwe kanalen ontstaan of in een stroomversnelling gekomen om met elkaar te kunnen blijven communiceren. Zo hebben wij veel van onze eigen evenementen vertaald naar heuse Tv-programma's vanuit onze eigen professionele studio. Het voordeel van deze vorm van content is dat het blijvend is. Programma’s worden online ook vaak teruggekeken. Jouw verhaal wordt dus vaker en door veel meer mensen gezien. Zeker als je er een mooie serie van maakt. Zo krijg je veel meer bereik dan dat je op een evenement zou behalen.

Hoe werkt dat dan?
Om Content marketing op de juiste manier in te zetten, moeten wij vier verschillende stappen doorlopen.

1. De strategie - Waarom doe je wat je wat doet? Wat drijft je? Waarom zouden opdrachtgevers juist met jou moeten werken? Wat interesseert jouw potentiële opdrachtgevers nu echt? Kortom de ontwikkeling van jouw product en/of dienst in een onderscheidend verhaal.

2. De inhoud – Een vertaling van de strategie naar de inhoudelijke vorm. Artikelen, berichten, blogs, vlogs, evenementen of zelfs een serie Tv-programma's waarin jij online jouw kennis en boodschap met experts en gastsprekers overdraagt.

3. De verspreiding – De inzet van jouw verhalen via de vastgestelde kanalen. Kanalen waar wij jouw doelgroep(en) kunnen bereiken. Jouw eigen kanalen, online kanalen en mogelijk zelfs PR.

4. Het resultaat –Verhoging van web bezoeken, meer interesse in uw nieuwsbrief, verhoging van het aantal deelnemers van uw LinkedIn pagina en uiteraard contact met nieuwe opdrachtgevers.

Ik hoop dat je ermee aan de slag kan en ben benieuwd naar jouw verhaal!

Arjan Ankerman
ELBA\REC
06 21 87 84 82

Nieuws

CONTENT XL-POTLOOD #20: ARJAN ANKERMAN - ELBA\REC

Marketing & Communicatie