CONTENT XL-POTLOOD #15: MALON HAMOEN - LUDEJO

Elke week komt het XL-Content-potlood in handen van een lokale ondernemer. Degene die de bijdrage schrijft geeft het potlood door aan de volgende collega-ondernemer van wie hij of zij denkt dat diegene een bijzondere bijdrage kan leveren, inspiratie geeft of juist wel eens de spotlight verdiend.

Deze week is het XL-Content-potlood terecht gekomen bij Malon Hamoen van Ludejo.

Het XL Estafette-potlood ligt op mijn bureau. Meteen kwamen mijn teamleden en ik in beweging en stroomde onze creativiteit: welke foto zullen we maken met het potlood? En ik: wat zal ik eens schrijven?

1999: Ik ben een alleengaande moeder. Als ik klaar ben met alle taken, plof ik neer op de bank en kan ik net zo goed meteen naar bed gaan. Dat geeft niet alleen weinig voldoening, ik laad ook nauwelijks op en kan me de laatste keer bulderen van het lachen niet meer herinneren. Ik vraag mij dus af: hoe krijg ik weer wat positieve beweging terug in mijn leven? Het antwoord kwam tijdens een wandeling langs een rivier. Stroom en laat daardoor alles stromen. Geen idee waar de gedachte vandaan kwam, maar ik ben dat gaan toepassen, door te geven. Hoe minder ik had, hoe meer ik gaf.

Halverwege 2017: Ik start Ludejo, samen met een paar heel getalenteerde anderen. We besluiten meteen: we hebben nog geen omzet, geen klant, geen lening bij de bank. Het eerste waarvoor we kiezen: zelf de stroom zijn. We organiseren een fondsenwervingsactie voor “Translators without borders’’ die zich in noodsituaties inzetten voor het overbrengen van instructies in lokale talen en mensen opleiden. Dit moet ‘fun’ zijn, dus we maken er een soort barspel van: Trim, tint or tattoo op een internationale conferentie voor vertaalbureaus. Voor het goede doel worden baarden van businessmannen geschoren, haarlokken paars geverfd en henna tattoos gezet. Door ons talent, onze aandacht, onze tijd en ons (in dit geval: eigen) geld in te zetten, veroorzaken we een stroom, waar we zelf op voortbewegen. Toekomstige klanten zien ons en de eerste omzet is een feit. We organiseren de jaren erop een St Patrick’s Day-party en een 80’s-feest met outfit-wedstrijd.

2021 De coronapandemie: we zijn uitgedaagd, gepokt en gemazeld en we zijn er nog. En hoe! Vorig jaar, ons derde hele bestaansjaar, had idealiter nog iets meer spek op onze botten moeten brengen. Dit jaar willen we beginnen met een vliegende start dus. Hoe doe je dat als er minder mogelijk is (de lockdown is strikt)? Ik denk aan alle keren dat ik een nieuwe boost nodig had en stel aan mijn team voor om een percentage van de omzet weg te geven aan een goed doel dat zij uitkiezen.
‘Hebben we geld over?’, vraagt iemand.
‘Nee, zeker niet. Het zijn spannende tijden. Maar juist daarom.’
Ze kijken me verbaasd aan, alle kopjes naast elkaar in zoom.
‘Als het spannend is, als je niet zeker weet of je voldoende zult hebben: geef dan weg.’, zeg ik vol vertrouwen.

En zo geschiedde. Met veel plezier kiest iedereen een goed doel naar keuze, waar we de hele maand aandacht voor hebben als team en gezamenlijk voor werken (want orders stromen binnen). Mocht je nog een goed doel aanbevelen: laat het ons weten!

Als je kiest om niet vast te houden, en juist te laten stromen, dan gaat het golven, gieten, gutsen, plenzen, spoelen, biggelen, vloeien, vlotten en voortbewegen.