Beleggen als een pro met House of Investing

De Amersfoortse ondernemers Wouter en Bart Brouwer zijn ervan overtuigd: crypto heeft de toekomst. Maar je moet wel begrijpen wat je doet als je erin investeert. En daar gaat het vaak fout. Zonde van het verdampte geld, de verloren tijd en de stress, vinden de ondernemende broers. Met hun bedrijf House of Investing bieden ze ondernemers en particulieren de helpende hand op weg naar rendement. Met persoonlijke begeleiding en slimme software. ‘Wij maken moeilijk makkelijk.’ 

Tekst: Thijs Tomassen    I    Fotografie:  Rodney Kersten

Zet Wouter Brouwer voor een bord, geef hem wat spreektijd en hij neemt je vol enthousiasme mee in de wondere wereld van crypto (digitale valuta’s) en blockchain (de techniek erachter). Geheid dat hij je inspireert om de verdere mogelijkheden tot investeren te verkennen. Duizelt het daarna van alle informatie? Gelukkig is daar zijn broer Bart die de woordenstroom concreet maakt in een gestructureerd plan van aanpak.

Zo ongeveer gaat het deze ochtend in het kantoor van House of Investing aan De Wel in Hoevelaken. Het zegt alles over de kracht van de samenwerking tussen de Brouwer-broers, die vorig jaar heeft geleid tot de oprichting van hun bedrijf. Wouter: ‘Ik weet nog wel, mijn eerste presentatie met vijftig slides in de tijd dat ik kennissessies over crypto hield. Toen heeft Bart geholpen om daar meer structuur in aan te brengen. Dat is de magie die hier speelt - naast dat we broers zijn, natuurlijk.’

 De drive om het verschil te maken voor hun klanten is volop aanwezig. Er is met hun werk dan ook letterlijk een digitale wereld te winnen, anders dan binnen de traditionele investeringsmogelijkheden. ‘Aandelen, vastgoed, fondsen: dat zijn allemaal gelopen paden’, zegt Wouter. ‘Er is heel veel kennis over. Wil je een huis kopen, dan ga je naar de makelaar of de bank. Voor aandelen naar een broker of vermogensbeheerder. Die info is kant-en-klaar en gevalideerd, omdat het al jarenlang zo werkt.’

Werkelijke waarde
Crypto is een heel ander verhaal, vervolgt hij. ‘Wat wij vooral zien in de markt, is dat mensen geen idee hebben van de werkelijke waarde van crypto. Mensen stappen erin en doen maar wat. Want de entree tot crypto is niet meer zo moeilijk. Ze hebben er wat over gelezen en stoppen er zomaar hun geld in. Ik zeg weleens: mensen gooien een bak geld naar buiten en hopen dat het met veel winst weer terugkomt. Maar zo werkt het natuurlijk niet.’

Het klinkt zo logisch: een goede voorbereiding maakt de kans op een succesvolle investering vele malen groter. En toch is het een uitdaging om dat aan potentiële klanten duidelijk te maken. ‘Daarnaast blijft crypto een onderwerp met een wolk eromheen. Cowboys, snel, nep, hoor je weleens. Iedereen mag zeggen wat hij wil, maar het is onze missie om mensen duidelijk te maken dat crypto de toekomst heeft en dat het heel kansrijk is als je erin investeert, mits je kennis van zaken hebt. Wij hebben een platform vol educatie en hulpmiddelen, maar het liefst slaan mensen dat over - met alle gevolgen van dien.’

Wouter en Bart zien dit interview dan ook als een kans om een grote groep ondernemers te bereiken met hun verhaal. ‘Ondernemers hebben de juiste mindset. Als ze ons verhaal hebben gehoord of gelezen begrijpen ze de waarde van blockchain. Natuurlijk is er veel rommel in de cryptomarkt, maar er zijn ook heel veel goede en kansrijke projecten. Neem mobiele telefonie als voorbeeld. Toen dat in 1998 kwam, zeiden mensen: nee joh, dat hebben we niet nodig, we hebben thuis een telefoon en een fax staan. Nu zijn er ontwikkelingen als blockchain, artificial intelligence en virtual reality, die samen de wereld gaan veranderen. Als je daarbinnen slim investeert in crypto, dan heb je een goede kans op mooie rendementen.’

Voordat we verder inzoomen op die kansen: wie zijn jullie en waarom zijn jullie House of Investing gestart?
Wouter: ‘Ik ben vanaf 1998 jarenlang bankier geweest. Op enig moment kwam ik in aanraking met bitcoin en ik zag dat het de wereld weleens zou kunnen veranderen. Ik heb toen samen met wat collega’s meegedaan aan de eerste hackathon in Groningen, een evenement waarop deelnemers in teams nationale vraagstukken oplossen. Blockchain maakte een groot onderdeel uit van bedachte oplossingen. Ik weet het nog heel goed: ik was nog geen ondernemer, maar het begon wel te kriebelen. Ik liep met kippenvel rond, dankzij al die honderden mensen die daar met dezelfde mindset bijeen waren: wij gaan de wereld verbeteren. Heel veel van hen hebben nu een cryptoproject lopen. Ik heb daar niet alleen een netwerk opgebouwd, maar ook kennis. Na die hackathon heb ik tegen Bart gezegd: ik heb wat bitcoin en ethereum gekocht, als ik jou was zou ik dat ook doen. Bart is een nuchtere Hooglander, maar hij was na een dag overtuigd en ingestapt. Vervolgens hebben we door het hele land meer dan 150 kennissessies over crypto gehouden voor ondernemers, beleggers en financiële specialisten. Dat was net voor de hype, in 2018. Het is mijn passie om kennis over te brengen; ik kan makkelijk uitleggen en krijg daar energie van. Dat zul je nu ook wel merken, haha.’

Bart, wat is jouw achtergrond?
‘Ik heb dertien jaar bij pensioenbeheerder PGGM gewerkt, waarvan de laatste drie jaar als Delivery Manager IT. Ik ben IT’er, maar echt gericht op de klant. Ik ontwikkel zelf geen software, maar snap de IT-wereld goed en kan de vertaalslag vanuit de klantvraag naar de techniek maken. Daarnaast ben ik zelf al jaren ondernemer. Zo heb ik tien jaar geleden gastvrijWiFi aangelegd in Amersfoort, met de poten in de klei. Een aantal jaar geleden kwam Wouter met het verhaal over crypto. Wat ik mooi vind: we staan echt pas aan het begin van deze ontwikkeling. En wat ook leuk is: je kan zelf investeren zonder mensen om je heen die zich overal mee bemoeien. Met crypto kon ik vanaf dag één zelf bepalen wat ik deed, wanneer en hoe. Als ik verloor was het mijn eigen schuld, als de koers omhoog ging had ik mooie winsten.’

Je hebt je baan opgezegd en bent samen met Wouter House of Investing begonnen. Wat maakte dat je die gedurfde stap hebt gezet?
‘De onafhankelijkheid waarover ik net vertelde. Ik had inmiddels aardige cryptowinsten uitbetaald. Winst nemen is voor veel mensen moeilijk. Als de koers hard omlaag gaat verkopen ze en als hij hard omhoog schiet verkopen ze niet. Want dan kan het nog meer worden. Dat is de fout die je steeds ziet terugkeren. De psychologie die erachter zit vind ik interessant. Als je investeert vanuit emotie gaat het bijna altijd verkeerd. De lessen die wij zelf hebben geleerd delen we graag. Je moet weten wat je doet. Als je een tv gaat kopen, verken je toch ook de mogelijkheden? Wij mogen niet adviseren, kunnen niet zeggen wat je wel of niet moet kopen, maar we kunnen wel beredeneren waarom iets waardevol is of niet. Ik heb vorig jaar een aantal mensen geholpen en die hebben goed verdiend, die zijn hartstikke blij, omdat je ze aandacht geeft wanneer het nodig is. En daar word ik dan weer blij van.’

Hoe introduceren jullie House of Investing?
‘Het is een fundament, een huis waar je je vertrouwd voelt. We zorgen ervoor dat we je de juiste informatie verschaffen. House of Investing gaat niet alleen over crypto, het gaat ook over kennis. Daar zit de waarde: begrijpen wat je doet. Daarom House of Investing en niet House of Investment: je investeert niet alleen in crypto, maar dus ook in kennis. Dan komt de rest vanzelf. Maar mensen willen vaak alleen het eerste. Door de hype gedreven? Ja, fear of missing out (FOMO), bang om de boot te missen en mee te kunnen op de wind. Maar vaak gaat het fout. Daarom zijn wij er. Wij hebben een (educatief) platform ontwikkeld waarmee we mensen begeleiden en inzicht bieden in hun portfolio. Hebben ze vragen? Dan kunnen ze altijd bij ons terecht.’

Waarom is cryptocurrency de toekomst? 
Wouter: ‘Laat ik deze vraag beantwoorden met een bekend voorbeeld. Vroeger had je het web 1.0, dat was alleen een platte pagina waarvan je informatie kon lezen. Nu zitten wij in web 2.0, met video’s en social media, waarbij er interactie mogelijk is. En nu gaan we naar web 3.0. Tien jaar geleden zeiden Bart en ik al tegen elkaar: waarom kunnen we nog niet virtueel door een winkelstraat lopen? We staan nu aan de vooravond van die ontwikkeling. Internet is straks niet meer plat, maar 3D. Bekend voorbeeld is Facebook met ‘Meta’, een digitale wereld waar je mensen ontmoet, samenwerkt, recreëert en consumeert. Of Fortnite, dat is niet alleen een spel; het is een vorm van social media 2.0., een digitale ontmoetingsplek, een miljardenindustrie. Kids zijn er uren per dag mee bezig en geven er hun zakgeld aan uit. Dat is de toekomst. Dat klinkt bizar en ‘Matrix-achtig’, maar het is wel waar we naartoe gaan. De volgende generaties gaan zo opgroeien. Of je het wilt of niet, kijk maar eens naar buiten. Hoeveel kinderen zie je nog op straat? Scholen zien dat ook en bieden inmiddels verkeersles aan via de digitale wereld van het spel Roblox. Je kunt wel willen vasthouden aan wat je kent, maar de wereld verandert in een rap tempo door. En dat geeft weer vele nieuwe investeringskansen.’

En crypto is een belangrijk onderdeel van die nieuwe internetwereld?
‘Precies. Blockchain-technologie biedt de mogelijkheid om samen de digitale wereld te bouwen waar je digitale waarde kan bezitten en verhandelen. Anders is het niet interessant, dan blijft het de wereld van een ander. Kijk maar naar Facebook of Youtube. Alles wat je daar deelt, doet, consumeert of creëert is eigendom van hen. Blockchain lost dat op. Al jouw digitale bezittingen, zoals bijvoorbeeld kleding, maar ook wie je bent en wat je doet, je identiteit, ‘own’ jij en jij bepaalt wat je ermee doet en wie het ziet. Corona heeft de ontwikkelingen versneld. Microsoft Teams gaat steeds meer naar virtueel ontmoeten. Nu gebeurt dat via een camera, straks met een VR-bril op. Dat wordt alleen maar groter. De database die dat allemaal betrouwbaar en transparant registreert en opslaat, draait op blockchain-technologie. Dat wordt het fundament van alle data.’

Er bestaat ook scepsis over crypto, bijvoorbeeld vanwege de sterk schommelende koersen. Hoe nemen jullie die weg?
Bart: ‘Als je weet hoe je het spel als belegger slim speelt, is er heel veel geld te verdienen. Neem mij als voorbeeld. Voor de bitcoin-stijging in 2020 heb ik drie jaar lang crypto’s ingekocht. Ik weet nog dat iemand in 2017 op een verjaardag zei: ik ken iemand die in 2010 bitcoin heeft gekocht, die is binnengelopen, maar dat is nu wel voorbij. Ik zei: laat mij die gek maar zijn die over een aantal jaar zegt: ik zei toch dat je had moeten kopen? Je moet juist investeren op het moment dat niemand wil inkopen. Dan moet je wel onderzoek doen naar waarin je dan investeert, want daar zitten je mogelijke rendementen.’

Hoe helpen jullie klanten op weg naar hun beleggersdroom?
Wouter: ‘De meeste mensen verliezen omdat ze geen plan hebben. Dat komt mede doordat huidige aanbieders hun platform zo hebben versimpeld, dat je oma ook bitcoin kan kopen. Daarmee slaan mensen de fase van oriënteren en een plan maken over. Als je een business start schrijf je een bedrijfsplan, als je een tv koopt doe je onderzoek, maar als je crypto koopt doe je maar wat. Dat is heel gek. Natuurlijk, er is heel veel informatie op internet te vinden. Het probleem is alleen dat er zoveel informatie is, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dus de informatie is er, maar die is versnipperd en je weer niet of het de juiste informatie is. Daarom zijn wij er. Wij maken moeilijk makkelijk. Op abonnementsbasis bieden wij objectieve expertise en een tool om je strategie te bepalen, crypto’s te kiezen, je verlies te beperken, winst te maximaliseren en geautomatiseerd te handelen. Wij helpen jou beleggen als een pro.’

Waarom is dit het juiste moment om met jullie hulp te investeren in crypto? 
‘Google, Zalando en Apple werden ook pas echt veel waard toen mensen het gingen gebruiken. Dat gaat straks ook met blockchain gebeuren. Straks komen er applicaties die gebruikmaken van blockchain-technologie. Dat is waarom het moment nu is. Het zijn allemaal nog start-ups en concepten. Dat betekent dat je het moet bijhouden. Daar zijn wij voor, met onze kennis en ervaring. Als je je investering een eerlijke kans geeft, dan is dit het juiste moment om met ons contact op te nemen.’

House of Investing
De wel 20a
3871 MV Hoevelaken
Tel. Nr. : 033-7800001
E-mail: info@houseofinvesting.nl 
Website: www.houseofinvesting.nl 


HOI helpt jou beleggen als een PRO!
Heb je interesse in crypto? Kriebelt het om te starten met beleggen? Neem dan contact op met Wouter en Bart op via 033-7800001 of via info@houseofinvesting.nl .